Elke sales herkent ongetwijfeld de situatie dat het target al binnen is en het gemak waarmee vervolgens orders worden binnengehaald. Ineens is de druk dan weg, het hoeft niet meer perse. Deze situatie geeft de sales extra kracht en uitstraling waardoor en gemiddeld beter gescoord wordt dan in situaties waarin het target nog niet binnen is.
Ik noem deze situatie graag sales flow. Het lijkt bijna allemaal vanzelf te gaan. Doordat de grootste (interne) druk van de ketel is zal de sales soepeler verlopen. Een klant voelt dat. Klanten zitten niet te wachten op verkopers die perse moeten scoren. Als er dan een verkoper komt die ogenschijnlijk niet zo nodig hoeft te scoren zal een klant uiteindelijk juist sneller kopen.
Ok, maar nu? Moeten we dan dus eigenlijk de targets verlagen zodat sales sneller in die situatie van sales flow komen? Of moeten we targets afschaffen? Dat laatste lijkt zinloos. Het eerste niet aan de orde. Wat dan wel?
Als sales zullen we onszelf in die sales flow moeten brengen, ook als het target nog niet binnen is. De een doet dat met de juiste opzwepende muziek voorafgaan aan een verkoopgesprek. De ander juist door heel bewust te focussen. Weer anderen halen voor henzelf de druk weg door hun target te ‘vergeten’. En sommigen visualiseren dat ze het target al binnen hebben.
Wat is jouw manier?
Comments on this entry are closed.