Sales in the Spotlight: Hans Konings

by Rikkert Walbeek on 26 June, 2009

Hans Konings

Naam: Hans Konings
Functie: Account manager bij Avantage
Leeftijd: 37

1.  Wat is er leuk aan je huidige job?
In mijn huidige functie als Account manager Interactieve Media bij Avantage is het vooral leuk de creativiteit en de afwisseling die er in de job zit. Geen dag hetzelfde. Bij de ene klant zit je op business niveau te kletsen, waar ze willen staan over drie jaar met hun site. Bij de ander drink je de ene keer een bak koffie en heb je het over koetjes en kalfjes, de andere keer, praat je weer over nieuwe functionaliteiten die men kan gebruiken in de huidige webomgeving. Maar ook het brainstormen met een klant/prospect is zo leuk.

2.  Wat was je eerste sales job?
Mijn eerste sales job was eigenlijk bij een ICTbedrijf uit De Meern, nu Utrecht. Ik ben eerder wel verkoopmanager bij Albert Heijn geweest, maar dat was BtoC markt. Bij het ICT bedrijf kwam ik ook voor het eerst echt met de ICT in aanraking. Computers ed zijn een grote hobby van mij, maar ik kwam er al snel achter dat ICT meer is dat Word op je PC. Leuk uitdaging geweest en veel geleerd.

3.   Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Er vroeger al vaker tegen mij gezegd door de mensen op school, met die grote bek moet je iets doen, iets commercieels. Toch eerst aan de inkoopkant begonnen om die klappen van de zweep ook te leren kennen. Daarna in de verkoop terecht gekomen.

4.   Wat is er zo mooi aan sales?
Als sales moet je een winnaar zijn. Elke dag de adrenaline door je lichaam van scoringsdrang is het mooiste wat er is. Als je dan de deal sluit ben je die winnaar…… FANTASTISCH.

5.   En wat niet?
Een deal verliezen.

6.   Wat onderscheidt sales van andere functies?
Doordat je de emotie en de ratio moet kunnen scheiden moet een goede sales naar mijn idee binnen zeer korte tijd een propect kunnen overtuigen dat hij voor jou moet kiezen. In eerste instantie kiest een klant voor mij en niet voor het bedrijf. In de loop van de tijd krijgt hij dat vertrouwen ook wel, maar de klant (dan wel) weet dat hij nu zo’n goede partner heeft door jou. Vertrouwen is heel belangrijk in deze.

7.   Wat is je belangrijkste zakelijke drijfveer?
Als sales werkzaam bij een bedrijf heb je eigen toko. Je beschouwt het werk wat je doet als jou toko. Daardoor ben je dag en nacht gedreven om er iets van te maken om jezelf nieuwe doelen te stellen, uitdagingen voor jezelf opzetten. Al deze zaken horen bij het ondernemersschap.

8.   Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
De mooiste deal is naar mijn idee een deal waarvoor je echt door de modder bent moeten gaan. Vanaf cold calling tot een partnership met elkaar afsluiten en alle facetten die er tussen liggen. Hiervan heb ik er meerdere gedaan, maar de mooiste is de gene die als een zogenaamde RFI binnenkwam. Vergeten in te vullen. Gebeld worden of ik nog mee wilde doen. Ingevuld in 1 dag. Uiteindelijk gekozen uit 8 partijen. Niets meer vergeten en alsnog het vertrouwen gewonnen. Nog steeds een goede en zeer trouwe klant.

9.   Wat is je droombaan?
Vroeger wilde ik topsporter worden, helaas niet helemaal gelukt. Nu wil ik alles eruit halen wat er in sales zit. Uiteindelijk toch wel een management functie, al ben ik erg tevreden met wat ik nu heb.

Een eigen kroeg is toch ook nog wel een droom.

10.  Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom?
Sales is emotie. Ik denk dat dat ook de belangrijkste drijfveer bij sales is. Je moet je kunnen inleven bij die klant, dat doe je met je emotie. Maar aan de andere kant de ratio is ook belangrijk. Zonder emotie en ratio geen deals.

———————————————————————————

Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik
hier voor het volledige overzicht.

{ 2 comments… read them below or add one }

Mark June 26, 2009 at 14:19

He Konings,

dat is een mooi stukje zo over de sales guy… Ik zie veel van mezelf terug als ik jou antwoorden lees.

Hans keep on going en vergeet niet:
!!!! SUCCES IS EEN KEUZE !!!!

Groet,

Mark
Compumeet

Marc Gutlich June 26, 2009 at 14:35

Hans,
Ik ken Hans al enige jaren in de cms business en kan beamen dat Hans een positieve drive heeft en succesvol acteert
Leuk om te lezen King Hans

Leave a Comment

Previous post:

Next post: