Sales in the Spotlight: Jacqueline Jongerius-Maes

by Rikkert Walbeek on 12 January, 2012

Sales in the Spotlight: Jacqueline Jongerius-MaesNaam:  Jacqueline Jongerius-Maes
Functie: Manager Sales & Marketing
Leeftijd: 43
Jacqueline op LinkedIN
Jacqueline op Twitter
Website: jacquelinejongerius.nl

Favoriete sales boek: Dat is “IJs verkopen aan eskimo’s” van Pacelle van Goethem. Helemaal inclusief het gevoel en de methodes alléén ver voorbij.

 

1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Na 20 jaar commercie in met name de logistieke sector en een aantal maanden bezinning tijdens een sabbatical, heb ik 3,5 jaar geleden besloten om me op het maatschappelijke vlak in te zetten. Gewoon eens iets totaal anders te gaan ervaren en mijn kennis en ervaring op een andere manier te benutten, voor een doel waar mijn hart ligt. En dat is Dierenwelzijn. Ik ben actief geworden als bestuurslid bij de Dierenbescherming en daarna als Regiomanager, waarin ik verantwoordelijk was voor regio-integratie, positionering en professionalisering. Nu, betekenisvolle ervaringen verder, is de tijd rijp om mijn ‘roots’ weer op te pakken: sales & marketing. Ik sta met volle energie klaar voor een volgend hoofdstuk in mijn carrière. Ik wil een commercieel team neerzetten én leiden bij een organisatie die onbegane paden gaat bewandelen. Niets tot iets brengen, precies dat wat ik geweldig vind!

2. Wat was je eerste sales job?
Toen ik 23 was, werkte ik als marketing assistente bij een transportbedrijf. Leadgeneratie was een onderdeel van mijn werk. Toen één van de verkopers op vakantie was en ik een hot lead uit zijn branche aan de haak had geslagen, ben ik er zelf op afgestapt. Dit was zo succesvol dat ik dit ben blijven doen.

3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Ik heb altijd al geweten dat de voorkant van de organisatie mijn plek is, daar waar ik de meeste toegevoegde waarde aan de organisatie lever. Vanuit de marketing ben ik door ontwikkeld in de ‘marketing-en-sales’. Het bedrijf waar ik toen werkte, werd overgenomen door PTT Post. En ik moest kiezen: Marketing òf Sales. Het Sales-virus had me zo te pakken, dat ik heb gekozen voor Sales. Gezien het portfolio met klanten en bijbehorende leads dat ik inmiddels had verzameld, werd ik Key Account Manager.

4. Wat is er zo mooi aan sales?
Sales is topsport. In de sales zie ik me als boegbeeld van je organisatie, maar ook als de ogen en de oren. Dan heb je dus wat waar te maken! Iedere dag weer. Het is de uitdaging om steeds weer de juiste snaar te raken bij je klanten, ook intern. In de huid van de klant kruipen en zo het beste zijn behoeften voor nu en later naar boven krijgen. Deze vertalen naar kansen voor beide partijen. Ik vind dat je dán toegevoegde waarde levert en voor zowel de klant als de eigen organisatie succesvol bent.

5. En wat niet?
Tja… wat niet eigenlijk…
Hooguit een situatie waarin het hele salesproces over-gestandaardiseerd is waardoor persoonlijkheid, inleving en creativiteit er niet meer toe kunnen doen.

6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Klanten iets leveren wat zij voor die tijd nog niet hadden. Impact hebben. Verwachtingen overtreffen. Direct ervaren welke waarde je met je organisatie toevoegt en hoe je klanten dat waarderen.

7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Onbegane paden bewandelen. Hierdoor extra toegevoegde waarde bieden aan klanten. Dat is dus ook nee zeggen als je niet kunt ‘leveren’. Eerlijk zijn. Voor de relatie gaan.

8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Mijn mooiste deal was er een met een grote bank in Nederland. Op dat moment hadden we nog geen enkele bank als klant. Door de verschillende disciplines binnen mijn bedrijf bij elkaar te brengen hebben we dienstverlening in elkaar gesleuteld die stond als een huis. Voor de bank betekende dat een sterk verbeterde dienstverlening en als slagroom op de taart ook nog eens een fors kostenvoordeel. Voor ons betekende dit een deal met een gezonde marge en de mogelijkheid een nieuw marktsegment aan te boren. Omdat iedere discipline in het bedrijf onderdeel was van het totstandkomingsproces, was er een hoge mate van commitment en liep de dienstverlening als een zonnetje. Een prachtig proces met alleen winnaars als uitkomst! Op de concurrenten na…..

9. Wat is je droombaan?
Een commercieel team neerzetten en leiden bij een organisatie die voor haar nog onbegane paden gaat betreden.

10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom?
Voor mij is dat eerst gevoel, daarna ratio. Sales is en blijft mensenwerk. Alleen als je de klant het gevoel geeft dat je hem en zijn motieven werkelijk begrijpt, raakt hij overtuigd van jouw toegevoegde waarde. Daar hoort dan ook een zakelijk passende formule bij. Sales = gevoel + ratio.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: