Naam:Â Â Jan Peter Dompeling
Functie:Â Country Representative Oblicore
Leeftijd:Â 46
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
De klantencontacten. In de loop der jaren is de relatie tussen klant en verkoper veel genuanceerder geworden. De communicatie gaat veelal meer op basis van wederzijds respect. Uiteraard heeft dat ook te maken met het toenemen van mijn aantal grijze haren 😉
2. Wat was je eerste sales job?
Dat was eigenlijk een telesales-functie, maar al gauw was ik buiten naar de klanten toe.
3.  Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Bij toeval, ik solliciteerde op een functie van programmeur. De werkgever bemerkte dat ik niet op mijn mondje was gevallen en stelde me voor in de telefonische acquisitie te beginnen. Ik dacht ik zit in “no time†toch bij de ontwikkelaars maar dat is absoluut anders gelopen………
4.  Wat is er zo mooi aan sales?
Uiteindelijk toch het “scorenâ€. Het blijft een gelukzalig moment als de klant de opdrachtbevestiging tekent, of het nou om 1000 euro gaat of om 1.000.000 euro het gevoel is heerlijk. Het is net als in de sport, als je wint ben je happy………..
5.  En wat niet?
Ja, dan kom ik toch uit bij het verliezen van een deal. Ik kan daar ieder keer toch weer verschrikkelijk van balen. Het geeft zo’n gevoel van “wat heb ik verkeerd gedaanâ€. Maar onder het motto “you can’t win them allâ€, heb ik het in de loop der jaren aardig weten te relativeren en accepteren, het hoort er nou eenmaal bij.
6.  Wat onderscheidt sales van andere functies?
Als je het reëel beschouwd is iedere functie belangrijk in de keten van “product†naar klant, daarom is er in dat opzicht geen onderscheid te maken. Het is vaak echter zo dat het wel en wee van een organisatie enorm afhankelijk is van de “salesâ€resultaten, daarom staat het altijd in de aandacht. Salesmensen daarentegen, zijn vaak goed in staat zich te onderscheiden. Sterker nog, dat maakt hen juist geschikt voor de functie. De volgende kenmerken zijn wat mij betreft evident: probleem oplossend vermogen, netwerkend ondernemen, ambitie en prestatiegerichtheid, autonomie, assertiviteit, zelfkennis en zelfverzekerdheid.
7.  Wat is je belangrijkste zakelijke drijfveer?
Mijn drijfveer heb ik nooit echt zakelijk beoordeeld. Het is meer een emotionele drijfveer die sales voor mij aantrekkelijk maakt. Ik vind het prettig om te scoren, en als ik dan toch een zakelijke kant moet noemen ben ik niet vies van de “beloning†die bij het scoren past.
8.  Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Eigenlijk zijn ze allemaal mooi!! Goede herinneringen heb ik aan een deal welke ik afsloot met een grote internationaal Amerikaans bedrijf. Ik was de eerste verkoper wereldwijd die een product aan deze klant verkocht. Dat was een deuropener voor enorm veel business wereldwijd. Ik werd toen gebeld door de hoogste baas in Amerika die mij persoonlijk bedankte voor het werk…. Dat gaf enorm veel voldoening.
9.  Wat is je droombaan?
Een Salesjob met een oneindige pijplijn die zich automatisch blijft vullen. Die job bestaat denk ik niet, daarom blijf ik er maar van dromen.
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Naar mijn idee is dat gevoel. In sales spelen zoveel emotionele waarden een rol dat daarop een uitstekend gevoel ontwikkeld kan worden. Uiteraard moeten we nooit de rationele zaken uit het oog verliezen.
———————————————————————————
Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik hier voor het volledige overzicht.
leuk die vergelijking met de sport. Er zijn veel paralellen te trekken tussen top-sport en sales. Het scoren of verliezen van een order geeft inderdaad het gevoel van het winnen of verliezen van een wedstrijd. Het omgaan met dat verlies (verwerken van tegenslag) is ook een niet te onderschatten kenmerk in sales. Zo ook het doorzettingsvermogen…aangezien de aanhouder wint.
Helemaal mee eens!
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.