Naam: Janny Westenbrink
Functie: Eigenaar van West Brinck Acquisitie
Leeftijd: 47
Janny op LinkedIN
Janny op FaceBook
Website: Westbrinck
Favoriete sales boek:Â Het complete handboek voor topverkopers van Edgar K. Geffroy.
Dit is een overzichtelijk en praktisch handboek, dat direct je verkoopkennis vergroot. Het boek biedt pasklare en dus praktische antwoorden over de dagelijkse gang van zaken in de verkoop.Â
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Sinds juni 2006 ben ik actief als zzp-er met mijn bedrijf West Brinck Acquisitie. Ik geef mijn klanten, gevraagd en ongevraagd advies over hun sales. Dat je van toegevoegde waarde bent voor de ander, dat is zo’n prettig gevoel. Dat geeft mij elke dag adrenaline.
2. Wat was je eerste sales job?
Dat was bij Heinz Wagner in Meppel, op de verkoop binnendienst. Een Duits bedrijf met een vestiging in Meppel. Zonder perfect Duits te spreken en met beperkte kennis van bouwmaterialen wist ik Duitse klanten aan mij te binden. Hoe dat kwam, dat begreep ik pas later via de directie, ik beloofde wat ik zei, Gründlichkeit en Pünktlichkeit.
3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Bovenstaande baan was via het uitzendbureau, ik had mij opgegeven voor een HBO-studie die over enkele maanden zou gaan starten, als tussenfase had ik me ingeschreven bij een uitzendbureau. Bij het bedrijf werd gevraagd of ik wilde blijven,
4. Wat is er zo mooi aan sales?
Dat ik als zzp-er meewerk aan het succes van mijn collega ondernemers. Dat geeft mij elke keer opnieuw een kik. Maar ook dat je ten tijde van de acquisitie een klankbordpartner bent voor degene die je spreekt, dat jij een oplossing kunt aandragen, mee mag denken met zijn probleem of situatie.
5. En wat niet?
Sommige bedrijven hebben geen reëel beeld van saleswerkzaamheden. Ooit een prospect gesproken die zei, als ik u nu 100 adressen mail in Excel, heb ik dan volgende week 99 nieuwe klanten…. was het maar zo, maar aan de andere kant, dan was sales ook geen drijfveer….
6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Een sales functie kan erg eenzaam zijn, zeker als je als ik zzp-er bent. De successen en de teleurstellingen, je moet het in eerste instantie allemaal zelf verwerken. Ik vind het af en toe daarom ook erg prettig om op locatie te werken bij mijn opdrachtgevers, direct kunnen sparren en klankborden met op dat moment je ‘naaste collega’s.’
7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Successen behalen voor mijn klanten, dat ik van toegevoegde waarde ben in de sales van hun bedrijf. Af en toe ga ik met sommige klanten uit eten, wij zijn elkaars klankbordpartner geworden. Sommige klanten zijn bijna vrienden, er wordt op vrijdag ge-sms’t met prettig weekend. Deze klanten zorgen er ook voor dat ik als zzp-er sinds 2006 op regelmatige basis voor hun aan de slag kan, dat is voor iedereen zeg maar win-win.
8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Elke deal, elke afspraak, elke toegevoegde waarde die ik kan betekenen voor mijn klanten is op dat moment mijn mooiste deal.
9. Wat is je droombaan?
Mijn droombaan is dat ik in een opdracht meer mag betekenen dan alleen het nabellen van een bellijst. Ik geef graag ook advies (gevraagd en ongevraagd) over andere zaken die in het bedrijf spelen. Met sommige klanten heb ik zo’n goed contact, dat ze mij bijvoorbeeld ook raadplegen over het functioneren van medewerkers in het bedrijf, hoe ik bepaalde zaken zie etc., bij anderen blijft het bij het nabellen van een bellijst.
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Gevoel, verkoop is gunnen, zeker in de koude acquisitie. Het gesprek aangaan, een klankbord zijn voor de ander, ook als er op dat moment geen opdracht af afspraak te scoren valt, dat je dan direct gaat investeren in de langere termijn. Ik ben niet zo van de ‘hit and run’, ik ben meer voor de langere termijnopdrachten en projecten voor zowel voor mijn eigen bedrijf als voor mijn klanten.
Hey Janny,
Leuk om ook jouw motivatie hier te lezen.
We spreken elkaar snel weer. Even uit het oog, betekent niet uit het hart;-)
Groet
Wilma
Comments on this entry are closed.