Sales in the Spotlight: John Knappers

by Rikkert Walbeek on 23 December, 2011

Sales in the Spotlight: John Knappers Naam: John Knappers
Functie: Accountmanager en Media-adviseur bij High Profile
Leeftijd: 50
John op LinkedIN
John op Twitter
Weblog: Knappers.nl  (hobby)
Website: Highprofile  (zakelijk)

Favoriete sales boek:
Ik heb geen favoriet salesboek, het meeste op het gebied van sales heb ik geleerd uit heel veel boeken uit de psychologie en filosofie-hoek, en deze te combineren met training in de dagelijkse praktijk. Deze boeken vind je op mijn blog in de rubriek “Mooie boeken”.

1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Als verkoper bij een internetbedrijf (High Profile) wat zich toespitst op de evenementenmarkt heb je de hele dag te maken met klanten (aanbieders van locaties, organisators etc.) die zelf met leuke dingen bezig zijn. Vanuit mijn baan mag ik veel advies geven op het gebied van marketing en sales, en ondertussen ook zelf mijn deals binnen halen. Dit blijft spannend, uitdagend, al jaren.

2. Wat was je eerste sales job?
Verkoper bij de importeur van Stimorol en Fishersma’s Friend. We bezochten in die tijd 25 winkels per dag, om nieuwe producten te introduceren. Keihard werken, en heel veel sales-ervaring op doen, op een manier die inmiddels volledig achterhaald is. Mensenkennis, snel levelen en veel uren maken, waren toen de topics.

3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Als student aan de leraren-opleiding moest ik na 3 jaar mijn opleiding “omgangskunde en maatschappijleer” staken. Op dat moment was ik veel meer de prater dan de luisteraar, wat toen een stereotypering in de verkoop was. Tja, dan gaat het vanzelf.

4. Wat is er zo mooi aan sales?
De hele dag heb ik met mensen te maken die hun product aan de man willen brengen. Met onze portal websites kunnen wij hen hier mee helpen. Maar uiteindelijk is iedere verkoper iemand die zijn klant op een professionele manier helpt om een goede beslissing te nemen. En daar zit natuurlijk altijd de uitdaging in.

5. En wat niet?
Dat je op moet passen dat je niet jaar na jaar met jezelf de wedstrijd aan gaat om beter te scoren dan het jaar er voor. En in de tijd waarin we zitten, waar ook je klant met minder mensen, meer moet doen, is dit geen eenvoudige uitdaging. Een goede verkoper gaat slim met zijn tijd om, scheidt hoofd-van bijzaken. En dat is oorlog met de “tijd” soms.

6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Sales is een vak wat je alleen maar kunt doen als je houdt van mensen. Wie niet houdt van mensen, zal uiteindelijk sneuvelen als verkoper. Verder zul je als verkoper goed moeten luisteren naar de klant, zo goed, dat je exact weet welk probleem hij heeft, en welke oplossing jij daar als beste voor aan kunt dragen, op het juiste moment. De grens zoeken om dit advies correct te geven, zonder te “agressief” te zijn, is de kunst waar het om draait. Dit kan alleen met empathie en enthousiasme.

7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Iedere dag leuke uitdagende dingen doen, waar ik ook nog eens de kost mee kan verdienen. Dit in een team met fijne mensen, in een leuke branche!

8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Iedere deal, waar ik de klant niet meer letterlijk om de order hoef te vragen, maar mijn hand uitsteek en een hand terug mag krijgen, is een mooie deal. En die zijn er best wat gemaakt in de afgelopen 25 jaar hoor.

9. Wat is je droombaan?
Voor een landelijke organisatie, waar men nu met veel moeite geld binnenhaalt op een veel te ambtelijke manier, een sales-organisatie op touw zetten, waar men door ouderwetse boerenslimme verkoop, de fondsenwerving enorm kan verbeteren.

10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Gevoel, omdat alle belangrijke beslissingen in het leven, gevoelsmatig worden genomen. En omdat 1 goede vraag, beter is dan 1.000 slimme antwoorden. Die niet te beredeneren zijn.

Dus mensen, stop met emailen. Geef authentieke aandacht aan de klant. Ga voor het persoonlijke contact. “Een beller is altijd sneller”. Zorg dat je beter wordt, train je zelf, en als je een top-verkoper wilt zijn…. Vraag dan ALTIJD om de order!! De nee die dan komt, is een mooie…..

Succes, en geniet van je vak!

Hartelijke groet, John Knappers.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: