Naam: Maarten Urbach
Functie: Acountmanager
Leeftijd: 29
Maarten op LinkedIN
Maarten op FaceBook
Maarten op Twitter
Favoriete sales boek:Â Ik ben niet echt van de salesboeken lezen, ik houd wel van artikelen lezen op mijn Ipad. Flipboard is de ontdekking voor mij. En met deze app kan ik heerlijk alle ontwikkelingen in verkoop bijhouden. Altijd actueel.
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Het leuke aan sales is mensen. De uitdaging om elke keer weer de juiste triggers te vinden om je contactpersoon te enthousiasmeren voor jouw oplossing. Dat maakt verkoop leuk, dat maakt verkoop dynamisch.
Het leuke in mijn huidige werk is dat het nog grotendeels onontgonnen terrein betreft. Veel pionieren en zoeken naar de early adopters/innovators.
2. Wat was je eerste sales job?
Accountmanager bij Océ.
3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Vanuit mijn studie was er altijd al de nodige aandacht voor commercie. Ik ben via een sollicitatie bij Océ terecht gekomen en heb toen ontdekt dat sales en commercie het geen is wat mij motiveert en inspireert.
4. Wat is er zo mooi aan sales?
Ik heb er al bij stil gestaan bij mijn antwoord op vraag 1. Maar de omgang met mensen, de diversiteit aan contactpersonen, met daarbij uiteraard het einddoel om wat voor elkaar te betekenen, en om tot zaken te komen. De dynamiek in dit salesproces is wat ik ontzettend prachtig vind aan sales. Elke verkoop heeft zijn eigen dynamiek, er bestaat niet een eenduidige weg om tot zaken te komen.
5. En wat niet?
Uiteindelijk moet ik mij altijd het meest motiveren voor telefonisch acquisitie. Op zich als je er eenmaal aan begonnen bent, dan is dat ook leuk, maar wel het minste onderdeel van verkoop.
Het eventueel niet sluiten van een contract is jammer, maar ik ben wel van mening, you win some, you lose some. Part of the job.
6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Vanuit mijn huidige ervaring kan ik moeilijk verschillen aandragen tussen andere functies. Ik heb tot nog toe alleen commerciële functies bekleed. Maar dynamiek is denk ik een onderscheid. In verkoop is elke dag anders, snel schakelen, langs klanten, organiseren.
7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Mijn belangrijkste zakelijke drijfveer is het creëren van win-win situaties. Het klinkt een beetje marketing-achtig, maar uiteindelijk is dit waardoor ik zaken kan doen. De win voor de klanten is per situatie, per proces verschillend. Maar zonder deze win, verborgen of open, lukt het niet om elkaar te helpen, klant en leverancier.
8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
De mooiste deals, zijn de deals waar je hard voor gevochten hebt. Concurrentie hevig is geweest en je inspanning beloond wordt. Deze deals blijven je altijd bij, of het nu om een grote of kleinere klant ging.
9. Wat is je droombaan?
Mijn huidige rol vind ik nog steeds erg leuk, kan er erg veel van leren en kan nog veel in het vak leren. Maar uiteindelijk zou ik als zzp’er aan de slag willen of wellicht als commercieel directeur.
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Gevoel, zonder twijfel. In de huidige wereld is onderscheid in product of dienst nagenoeg onmogelijk en er is altijd wel een vergelijkbaar product dat een zelfde oplossing kan bieden. Er zijn altijd verschillende merken auto’s, maar er zijn ook verschillende vormen van mobiliteit. Kortom je staat altijd in concurrentie en de verschillen worden kleiner. Het onderscheid maak je als persoon, als accountmanager, als vertegenwoordiger. Het onderscheid zit hem in het gevoel dat een klant door jou krijgt bij de organisatie, product, dienst en oplossing.
Comments on this entry are closed.