Naam: Martijn Rijk
Functie: Manager
Leeftijd: 35 jaar
Martijn op LinkedIN
Martijn op FaceBook
Websites: Martijn Rijk & Incentro
Favoriete sales boek:
Invloed van Robert B. CialdiniÂ
Vanwege de mooie voorbeelden en de toepasbaarheid ervan.
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Het Incentro effect is het aanwakkeren van de inventiviteit, slagvaardigheid en competentie bij mensen door ze te inspireren met gerichte, relevante en begrijpelijke informatie. Het Incentro effect is niet per se meetbaar. Het uit zich in geïnspireerde medewerkers. Het leuke aan mijn job is de combinatie van het werken met gedreven collega’s in een dynamische organisatie waar ambitie, specialisme en vooral plezier voorop staan!
2. Wat was je eerste sales job?
In mijn eerste echte salesjob was ik accountmanager bij I-Page ( later All Set Online en nu FRMWRK ). In de begindagen van het WWW verkochten wij de eerste websites aan bedrijven ( Inclusief het prediken van het waarom dat bedrijf op internet moest ).
3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Mijn eerste bijbaan was in een Kantoorvakhandel annex boekwinkel. Samen met de directeur eigenaar verkocht ik in de weekenden ( en mijn vrije uurtjes van school ) kantoorartikelen, luxe pennen en boeken, veel boeken. Tijdens deze job leerde ik dat ik het heerlijk vond om mensen te begeleiden in de keuze voor een bepaald artikel. Ik wist al vroeg dat ik ‘vertegenwoordiger’ wilde worden, deze job gaf mij de bevestiging.
4. Wat is er zo mooi aan sales?
Het leuke is dat sales nog steeds mensenwerk is. Ik ontmoet in mijn job regelmatig leuke en aansprekende mensen. Of dit nu prospects zijn of collega’s, klanten of partners. Het is mijn rol om deze mensen te verbinden en te informeren over de mogelijkheden van onze oplossingen en om ze enthousiast te maken van de kansen voor de eigen business. Juist het enthousiasmeren van iemand is het mooiste in sales!
5. En wat niet?
Sales is een vak, dat wordt nog al eens onderschat…
6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Wat ik eerder schreef: sales blijft mensenwerk. De basis van de relatie is het vertrouwen in de salesman of -vrouw die tegenover je zit, hij/zij is de vertegenwoordiger van het bedrijf waar je je geld aan wil geven. Cijfers bewijzen niets, totdat je als klant het zelf ervaart. Alle stappen tot aan de eigen ervaring van de klant zelf zijn sales gerelateerd en moeten worden doorlopen. En voordat de sales de vruchten kan plukken van zijn succes zijn er al heel wat afwijzingen geweest. Het onderscheidende van sales is de combinatie van creativiteit, enthousiasme en volharding.
7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Iedere dag het beste uit mezelf halen om de best mogelijke oplossing te kunnen aanbieden. En dat past perfect bij Incentro: met onze specialismen de ambities van én de klant én Incentro met plezier waar te maken.
8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Mijn mooiste deal was de succesvolle financiering van boordcomputers voor 450 vrachtwagens inclusief de software en de dienstverlening voor de implementatie. Los van het feit dat dit een deal van 2 mio+ was konden we hier de meest ideale oplossing aanbieden aan de klant.
9. Wat is je droombaan?
Mijn droombaan? Dat is een goede vraag. Ik voel me thuis bij Incentro en er zijn genoeg uitdagingen te overwinnen om het bedrijf te laten groeien. Ooit wil ik nog eens thuis kunnen komen na een dag fijn werken en door mijn wijngaard slenteren om te genieten van de druiven die dat jaar geplukt gaan worden…
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Ratio is nodig om gevoel kwantificeerbaar te maken. Sales moet meetbaar zijn. Echter voordat je kunt meten is gevoel essentieel. Zonder gevoel is er geen sale.
———————————————————————————
Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik hier voor het volledige overzicht.
Comments on this entry are closed.