Sales in the Spotlight: Patricia van Boogaard

by Rikkert Walbeek on 1 January, 2009

Naam: Patricia van Boogaard
Functie: Sales Specialist Managed Services – Fujitsu-Siemens Computers
Leeftijd: 41jaar

1.Wat is er leuk aan je huidige job?
Ik ben op dit moment werkzaam bij Fujitsu Siemens als Sales Specialist Managed Services. Mede gezien mijn voorgaande ervaring is hier mijn main goal om mee te helpen ontwikkelen en neerzetten van Managed Services diensten van Fujitsu Siemens Global. De reden waarom ik dit leuk vindt is omdat er vrij veel ruimte is voor een eigen inbreng, niet alles is al geregeld op het HQ. De diensten zijn wel product gerelateerd waardoor ik een nog grotere uitdaging heb op Sales gebied. Niet alleen de dienst welke ik dien te verkopen maar nu ook het merk De reden dat ik voor Fujitsu Siemens heb gekozen is dat het wel een internationale speler is met de daarbij behorende voordelen maar toch “klein” genoeg is om me er thuis te kunnen voelen. Enerzijds worden wij heel nadrukkelijk beoordeeld op het behaalde resultaat. Anderzijds wordt er gezorgd voor een uitstekende werkondersteuning en loopbaanbegeleiding, waarin de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer centraal staat. Dit alles in een open, professionele en directe werksfeer. Dit totaalpakketje maakt mijn huidige job erg leuk!

2. Wat was je eerste Sales job?
Mijn eerste sales job was vertegenwoordigster in Goud/Zilver en Horloges. Ik was werkzaam als inkoper voor een juweliersketen toen ik benaderd werd voor deze baan in de sales. Op dat moment leek me het een hele leuke uitdaging en de juiste stap voor mijn carrière. Ik was wel nieuwsgierig naar die kant van het proces. Met deze sales job ben ik echt in het diepe gesprongen en met mijn KVK lijstje door heel NL gescheurd op zoek naar potentiële kopers pfffff, heftige tijd vol spanning en emotie en uiteindelijk bijna opgebrand maar ontzettend  veel geleerd.

3.   Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Ik ben meer “alweer”  in de sales terecht gekomen omdat iedereen mij altijd in die richting duwde. Natuurlijk moet ik mijzelf ook comfortabel voelen in een bepaalde rol maar na 4 jaar kan ik wel zeggen dat deze rol idd wel heel comfortabel aanvoelt. Sales is eigenlijk een rode draad in mijn leven geworden, of anders gezegd a way of live!

4.   Wat is er zo mooi aan sales?
Het constante spel wat je aan het spelen bent; met de daarbij behorende emotie en het gevoel. En dat je nooit bent uitgeleerd en aan je persoonlijke en zakelijke doelstellingen aan het werk bent. Iedere dag is er de kans jezelf te verbeteren en te ontwikkelen en geen dag is hetzelfde..

5.   En wat niet?
Elke emotie is mooi, het enige wat soms jammer is dat de gevoelens van korte duur zijn. Overwinningen en teleurstellingen liggen dicht bij elkaar en volgen elkaar ook weer snel op. Ik probeer dan toch wel zo lang mogelijk van een overwinning te genieten ondanks dat dit vak zeker van je vraagt direct door te gaan. Wat wel weer een voordeel is is dat je na elke overwinning genoeg adereline hebt om de volgende uitdaging ook tot een succes te maken.

6.   Wat onderscheidt sales van andere functies?
Sales is een manier van leven, eigenlijk is elke dag weer een avontuur. Je moet al je mogelijke talenten keer op keer aanspreken dus je blijft in een constante ontwikkeling met jezelf.

7.   Wat is je belangrijkste zakelijke drijfveer?
Absoluut het vertrouwen van de klant. Ik ben niet die keiharde Sales want gezien ik mij richt op het verkopen van diensten is vertrouwen iets wat er zeker moet zijn. Dit houdt in dat het niet ophoudt met het plaatsen van de handtekening maar dat het echte werk daarna pas begint.
Zeker belangrijk in mijn vak is het behouden van de klant. Denk te kunnen zeggen dat dit zeker in deze tijd ook een hele kunst is! Daarbij komt dat de interne sales net zo belangrijk wordt om je klant goed te kunnen bedienen.

8.   Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Ik weet zeker dat mijn mooiste deal nog gaat komen!. Ik ben (pas) 4 jaar nu echt bezig met Sales en daardoor vind ik dat mijn mooiste deal zeker nog moet komen. Snel tevreden ben ik dus niet. Ik verwacht wel dat die mooiste deal binnenkort gaat vallen. Het afgelopen jaar heb ik mij voornamelijk beziggehouden met het voorbereiden op die mooie deal dus het zal tijd worden dat deze ook gaat vallen. Ik verheug me er nu al op!

9.   Wat is je droombaan?
Ik probeer van elke baan een droombaan te maken. Maar als de voor mij persoonlijke belangrijke aspecten aanwezig zijn dan kan een baan voor mij al in de buurt komen van mijn droombaan. Het is natuurlijk utopie om te denken dat die droombaan bestaat. Er zijn natuurlijk altijd wel aspecten te vinden die net minder zijn. De prins op het witte paard kan ook bijna niemand vinden. Maar dan sluit ik af met mijn eerste zin; door zeker positief alles te benaderen en als persoon positief in het leven te staan kun je een hoop zelf creëren.

10.  Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
In mijn leven dus ook in mijn sales speelt gevoel absoluut een belangrijkere rol dan ratio. Misschien omdat ik een vrouw ben maar ik durf te zeggen dat ik het voor een hoog percentage red op mijn gevoel. Het gebeurt me niet vaak dat ik er door mijn gevoel naast zit en die paar keer dat dit wel gebeurt neem ik maar op de koop toe. Alleen moet ik toegeven dat dit helaas niet altijd opgaat en ik uiteindelijk ook ratio nodig heb om daadwerkelijk de deal te kunnen sluiten.
———————————————————————————

Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik
hier voor het volledige overzicht.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: