Sales in the Spotlight: Richard van Kray

by Rikkert Walbeek on 2 April, 2012

Sales in the Spotlight: Richard van KrayNaam: Richard van Kray
Functie: Motivational speaker/ Salestrainer/ Coach
Leeftijd: 36
Richard op LinkedIN
Richard op FaceBook
Richard op Twitter

Favoriete sales boek
: Lijkt obligaat, maar niet een. De meesten voegen wat toe en leer ik van. Er is geen een strategie of concept wat ik volledig omarm. Ik heb het meest geleerd van John Cleese!

 

1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Het leukste vind ik mijn bereik. Sinds ik steeds vaker op podia kan ik het beste van mezelf kwijt. Zonde remmingen mijn filosofie #salesvanuitjehart delen op de manier die ik wil en leuk vind. Ik ben afgestapt van de gelijkte sales strategieën en train en spreek nu veel meer vanuit mijn hart. Dat is snel succesvol geworden en het kost me de helft minder aan energie. Daarnaast mijn vrijheid. Ik heb een compagnon en wat samenwerkingsverbanden, maar kan vooral op mijn manier plannen. De mix tussen inspannen en ontspannen is voor mij onbetaalbaar.

2. Wat was je eerste sales job?
Poeh, Ik geloof op de markt aardbeien verkopenϑ Maar echt serieus bij Spaar Select in 2000.

3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Bovenstaand bedrijf trok me letterlijk van de straat af. Na een loodzware opleiding mocht ik na een maand verzekeringen verkopen. Na een half jaar verkopen werd ik daar op mijn 25ste commercieel trainer

4. Wat is er zo mooi aan sales?
Goede vraag, mijn dna is geloof ik sales. Het mooiste vind ik  de verbinding die ik kan maken tussen mij en een gesprekspartner. Maar ook meer in de breedte, breng ik mensen onderling dichter bij elkaar. Dat voelt top en levert on the long term ook omzet op. Ik geloof in wederkerigheid. Geven zonder direct te nemen om later te kunnen ontvangen. Het lijkt een pararadox in sales, maar je haalt veel druk van het “moeten” afsluiten af. Sinds ik ben begonnen met salesvanuitjehart train ik ook meer mensen zonder echte sales skills, maar die wel meer business willen generen, superleuk. Daarnaast train ik veel cracks die ik alle technieken en modellen eens even naast zich neer laat leggen. Ik probeer ze terug te brengen naar hun authenticiteit en ga vanuit daar bouwen. Voor mij is dat sales in zijn puurste vorm!

5. En wat niet?
Eerlijk gezegd vind ik het heel moeilijk om met het niet binnenhalen van een deal om te gaan. Dit wordt wel beter dit de laatste jaren. Ik word milder en de berg komt nu steeds vaker naar Mozes toe. Maar ik blijf een winnaar en kan slecht met verlies dealen.

6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Lastig, omdat alles wat communicatie is, ook in sales terugkomt. Uiteindelijk moet je in staat zijn om dat laatste zetje te kunnen  en willengeven. Dat vraagt ook een stuk externe motivatie. De prikkel die kan leiden tot scoren is geen gemene deler bij ons mensen. Iets van drang naar erkenning van anderen “moet” wel in je zitten.

7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Energie geven en krijgen.

8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Zijn er een paar. We trainen nu landelijk bij verzekeraars, dat was een lange weg. Salesvanuitjehart heeft een lange aanloop in de ‘harde’ saleswereld gehad. Ik kan er niet een kiezen eerlijk gezegd. De mooiste zijn we nu aan het maken. Steeds meer trajecten en dan kun je echt ontwikkelen.

9. Wat is je droombaan?
Ik wil het graag zo houden als nu, ik voel me goed in balans. Wel  ga ik meer spreken en we zullen nieuwe trainers gaan opleiden, daardoor ga ik minder coachen Daarnaast ben ik een nieuw bedrijf begonnen, waarbinnen ik dag seminars samen met topsprekers ga geven. Dat is zeker een droom die nu uit lijkt te gaan komen.

10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Voor mij is per definitie emotie leidend. Maar het blijft situationeel en persoonsgebonden. Het wisselt met klant er per branche, dat is evident. Ook evident is voor mij dat je op emotie veel meer invloed uit kunt oefenen, daarom leidend.

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: