Afgelopen week hebben we onze eerste Workshop Sales Intuïtie gegeven. We hadden al wat ‘proefsessies’ gedaan en een formele try-out. Maar de eerste ‘echte’ workshop was toch wel erg spannend.
Gelukkig is het enorm goed gegaan. Veel positieve reacties van de klant. Maar ook kritische kanttekeningen. Die helpen ons weer om zaken verder te ontwikkelen.
De tweede workshop is inmiddels ook achter de rug en er staan al twee nieuwe gepland. Wij hebben het gevoel dat we dus een behoefte invullen met deze workshop. Het voegt iets toe aan alle al bestaande workshops en trainingen. Voor velen iets nieuws maar ook iets waar men wel benieuwd naar is.
De belangrijkste eerste uitkomsten zijn dat Sales Intuïtie een enorm goede aanvulling is op het bestaande trainingsprogramma van veel sales organisaties. Dat het voor veel mensen een leerzame dag is, die ze meer inzicht geeft gegeven in ‘hun gevoel’. En met name in hoe ze dat gevoel kunnen ‘gebruiken’ in sales. Met name de toepasbaarheid wordt als positief ervaren.
Leuke opmerkingen waren er dat mensen aangaven nu eindelijk eens iets nieuws te horen. Nu eens niet een training over ‘open vragen stellen’. Maar informatie die nieuw voor ze was. En waar ze ook iets mee kunnen.
Kritische opmerkingen waren er gelukkig ook. Niet iedereen die heeft deelgenomen was zo enthousiast. Zo kregen we opmerkingen dat er in de snelle en harde wereld die sales heet helemaal geen plaats en tijd is voor intuïtie. Dat je deals verliest als je daar tijd aan besteedt. Maar ook dat men eigenlijk alles al op gevoel doet en dus geen toegevoegde waarde ziet in de workshop.
Voor anderen weer was het een stap te ver. Een aantal was van meet af aan sceptisch. Sommigen zagen in dat het toch wel interessant was. Anderen bleven sceptisch en zagen zich in hun oordeel bevestigd. Intuïtie en sales zou niet goed samengaan.
We wisten vooraf dat we niet iedereen kunnen ‘raken’. Dat er in een groep altijd mensen zullen zitten die ‘niet mee willen’. Dat is overigens zo bij elke training of workshop, ongeacht het onderwerp. Wat gelukkig wel opviel is dat het aantal ‘tegenliggers’ niet hoger ligt dan bij een willekeurige andere workshop.
Wat we ook merken is dat men bij een workshop over intuïtie verwacht dat er dan een dame in een blauwe gebatikte jurk verschijnt die met kaarsjes en wierook aan de slag gaat. Positief verrast was men dus dat de workshop een heel erg toepasbaar en ‘beide benen op de grond’ karakte heeft. Niets dus van wierook, kaarsjes en jurken…..
Rikkert,
Ten eerste: ook de laatste vijf stukjes van jouw hand gelezen en daar niets aan toe te voegen gehad. Had best even een compliment van mijn kant afgekund, bij deze alsnog.
Kun je intuïtie (pfff… alt-139), kun je intuïtie een ‘contante waarde’ toekennen? Heb op jouw aanraden dat boek van Bommerez en Van Zijtveld aangeschaft en opengeslagen, ben halverwege en voel me weer hetzelfde als na m’n eerste NLP en TA trainingen
Ik wéét dat sfeer en denken, vertrouwen en onderbuik, meetbare plusfactoren zijn maar heb zelf altijd moeite om tijdens acquisitie uit de ‘zweefhoek’ te blijven. ‘Money talks and B*llshit doesn’t…’ Dus ROI van deze seminar mijnheer Heling?
Heel knap dat je eraan begonnen bent, het inhoud geeft, leeft wat je preekt (je betrekt je klant in je ontwikkeling) en je kwetsbaar opstelt.
Heel leuk om dit van je te lezen!
Keep us posted.
Alle goeds,
Ger Heling
Dank wederom Ger voor alle complimenten.
Contante waarde van een workshop, goed punt, mooi onderwerp voor volgende post.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.