“Als klanten niet willen praten moet je ze open vragen blijven stellen, uiteindelijk geven ze zich gewonnen en dan heb je ze!†Aldus de salesmanager die zijn team aan het motiveren was.
Jeetje wat een old-school armoe zeg. Als een klant niet wil praten dan stel je misschien wel de verkeerde vragen, open of niet. Of je luistert niet goed, dat kan ook. Of je accepteert gewoon niet dat die klant geen behoefte heeft aan jouw propositie. En zo kan ik nog wel duizend redenen bedenken waarom een klant niet wil praten.
Blijven doorbeuken met open vragen tot ze zich gewonnen geven lijkt me niet de oplossing. Alleen de toonzetting al, getuigt van erg weinig respect. Laat staan van empathie.
Als je al op het punt bent gekomen dat je klant niet meer met je wil praten neem dan netjes afscheid en ga heen. En als je genoeg lef hebt dan stel je die klant nog 1 vraag. Namelijk wat je verkeerd deed waardoor ze niet meer met je verder wilden praten.
Beste Rikkert,
Ik kan het niet meer dan met je eens zijn! Als een klant niet wil praten, dan is de kans groot dat de betreffende klant geen behoefte heeft aan je propositie. Lijkt me sterk dat je dan toch aan tafel komt en de kans krijgt om open vragen te stellen ;-).
Het lef hebben om te vragen wat je verkeerd deed en je dus kwetsbaar opstellen, leert inderdaad wat je de volgende beter kunt doen. Desalniettemin heb ik vaak het idee dat het ‘not done’ is om je kwetsbaar op te stellen als sales. Ik heb daar onlangs mooie ervaringen mee opgedaan en kan het iedereen aanbevelen.
Fijn weekend,
Ronald
Dank voor je aanvulling Ronald.
Ik weet niet of het ‘not done’ is. Wel zie ik dat veel sales het niet durven. Maar ik weet wel dat het altijd werkt. Niet zozeer om het kwetsbaar opstellen maar wel door gewoon jezelf te blijven. Kwetsbaarheid hoort daarbij.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.