Jan-Willem Seip leverde onlangs samen met Lucinda Douglas een nieuw boek af dat gericht is op vrouwen en sales. Alleen de titel al: “Sales is Sexy“
Het boek heeft als doelgroep vrouwen die (zijdelings) iets met sales van doen hebben en niet zozeer vrouwelijk verkopers. Dat is een wezenlijk verschil dat je ook duidelijk terugleest.
Het aspect van commerciële onzekerheid bij vrouwen wordt uitgebreid behandeld en belicht. De vele tips helpen de lezeressen verder op hun commerciële pad.
Het boek bevat ook 25 interviews met vrouwelijke ondernemers. Inspirerende verhalen uit de praktijk. Leuk om te lezen maar voor de doorgewinterde verkoper wellicht minder spannend.
Naar mijn mening zijn vrouwen in de basis betere verkopers dan mannen. Voornamelijk omdat ze gemiddeld een beter empatisch vermogen hebben. Ik heb in sales veel zeer succesvolle vrouwelijke verkopers gezien die helemaal niets onderdeden voor hun mannelijke collega’s.
Maar dat is anders als je naar (kleine) ondernemers kijkt. Dat zijn in de regel geen verkopers. De vrouwelijk niet en ook de mannelijk niet.
Of sales sexy is? Ja, ik denk het wel. Maar dat staat los van geslacht. Sales gaat over jagen en veroveren. Sales gaat over aantrekkingskracht en over verleiden. Charme en de gun-factor zijn belangrijke aspecten waarop succesvolle verkopers zich onderscheiden.
‘Sales is Sexy’ leest lekker makkelijk en is prima praktijk gericht. Het is een boek dat vrouwelijke (kleine) onderneemsters die worstelen met acquisitie zeker moeten lezen!
Comments on this entry are closed.