In de Intermediair van afgelopen week trof ik een ‘sales special. Opgewonden begon sloeg ik ‘m open. Jammer dat die special slechts 17 pagina’s (inclusief advertenties) beslaat, maar toch. Het geeft wel weer extra status aan ‘ons’ vak.
Het hoofdartikel heeft als titel ‘Een slag apart’ en gaat over wat iemand tot een goede verkoper maakt. Bottom-line is dat het voornamelijk om talent gaat. En dat kan ik alleen maar onderschrijven. De ondertitel is “Verkopers zijn geboren winnaars met een luisterend oorâ€. Mooie omschrijving, wat mij betreft.
Charisma en empathie worden als belangrijkste onderdelen van dat talent genoemd. Ook helemaal mee eens.
Naast het talent zijn er ook veel dingen te ‘leren’. Waarbij het closen van de deal als voornaamste wordt genoemd. Dit is naam mijn mening wat te kort door de bocht.
Dan een artikel over gêne in verkoop. Heel mooi onderwerp maar een beetje oppervlakkig uitgewerkt. Gaat met name in op gêne in situaties waarin de verkoper te kort schiet of als het over de prijs gaat. Terwijl de ‘echte’ gêne zit in situaties waarin je het jezelf heel erg moeilijk maakt doordat je zaken verkeerd in schat, onjuiste conclusies trekt (of aannames doet), mensen persoonlijk ‘aanpakt’ of je een indruk wilt achterlaten die te ver van jezelf ligt.
Mooi dat ze dit onderwerp oppakken, is best lef voor nodig. Alleen jammer dat ze er niet dieper op in zijn gegaan.
En dan nog een artikel over de krapte in de markt, als het gaat om salesvacatures. Wat geneuzel over aantallen vacatures en hoe te werven en selecteren. Wat juist wordt aangegeven is dat de markt enorm onder druk staat. Dat leidt tot hogere salarissen en soms zelfs ‘tekengeld’. Dat laatste lijkt me zeer sterk overdreven.
Verder wordt er niet inhoudelijk ingegaan op de oorzaken en hoe deze aan te pakken of op te lossen. Jammer, want daar is best wat over te zeggen. Blijkbaar weten verkopers dat de markt aantrekt. Intermediair weet het ook. Maar veel werkgevers nog niet. Die menen nog te vaak te veel eisen te kunnen stellen. Op zich is dat prima, als het maar bewust gebeurt. Maar de meeste werkgevers menen nog steeds met hun hoofd in de wolken van enkele jaren terug te zitten. En daar gaat het dus te vaak mis. Hopen maar dat ze de Intermediair lezen….
Kortom, erg leuk dat ze aandacht besteden aan sales. Eerste artikel is ook echt de moeite waard. De rest is helaas wat oppervlakkig.
100% eens met je beeld en weergave ervan voor wat betreft de opinie van de bijlage Rikkert . Ik had Kor z’n bijdrage misschien liever ingeruild voor de jouwe. De zijne was misschien herkenbaar of ‘plaatsbaar’ voor jou en mij maar ik ben bang niet voor iedere lezer en juist zo’n breed draagvlak dat “Intermediair” biedt moeten we dankbaar maar vooral verstandig helpen vullen.
D’r had méér ingezeten zeg maar; gemiste kans.
PS. Op blz 45 een hoogleraar sociale psychologie aan het woord over intuïtie. Ook interessant.
alle goeds,
Dank Ger. Er had inderdaad meer ingezeten. Wat niet wegneemt dat het goed is dat ze een sales special publiceren.
Stuk over intuïtie was inderdaad interessant.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.