Sales in the Spotlight: Kevin Ouwerkerk

by Rikkert Walbeek on 26 November, 2013

Naam: Kevin Ouwerkerk
Functie: Accountmanager
Leeftijd: 21
Kevin op LinkedIN:
Kevin op Twitter:
Website: Prowareness

Favoriete sales boek: Invloed, De Zes Geheimen Van Het Overtuigen – R. Cialdini

1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Vrijheid en dynamisch. Als accountmanager van regio Noord-Oost ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van het volledige dienstenpalet van Prowareness binnen mijn regio. Dit behelst diverse diensten in offshoring, training, coaching en detachering met betrekking tot Agile. Samen met klanten definieer ik de meest geschikte aanvliegroute om hen te ondersteunen bij hun uitdagingen en dit geeft mij veel meer energie dan het verkopen van één statisch product. De vrijheid die mij daarbij gegund wordt in de aanpak qua acquisitie maakt het dat mijn dagen dynamisch zijn en ik de indeling daarvan zelf bepaal. Ik weet wat er van mij verwacht wordt, maar hoe ik tot dit resultaat kom is aan mij. Juist deze vrijheid heb ik nodig om te kunnen accelereren.

2. Wat was je eerste sales job?
Op 15 jarige leeftijd begon ik in de sales. Dit begon als telefonisch agent bij een callcenter in Amersfoort. De werkzaamheden bestonden uit het verkopen van abonnementen voor diverse telecom- en kabelaanbieders, met name door outbound calling. Hier leerde ik voor het eerst werken met targets en om eigenaarschap te dragen voor je eigen resultaat en succes. Ook merkte ik toen al dat het voor mij belangrijk is om te presteren, het liefst zelfs beter dan dat anderen doen. Terugkijkend is mijn passie voor sales daar al begonnen. Voor ongeveer 15 maanden ben ik bij dit callcenter werkzaam gebleven om vervolgens de overstap te maken naar face-to-face verkoop.

3. Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Overtuigingskracht en doorzettingsvermogen werd door vrienden en familie bij mij opgemerkt. Vaak is mij geadviseerd om daar ´iets´ mee te gaan doen.  Toen ik wettelijk gerechtigd was om te werken duurde het daarom ook niet lang voordat ik daad bij het woord voegde. Een telefoontje, een kennismakingsgesprek en een salespitch waarbij ik een toevallig aanwezig pak melk aan de man moest brengen, eigenlijk was er niet meer voor nodig om saleswereld in te stappen.

4. Wat is er zo mooi aan sales?
Het mooie aan sales vind ik dat je daadwerkelijk zelf in control bent van je eigen succes of falen. Het activeren van personen, het van niets iets weten te maken, daar doe ik het voor. In situaties dat een keiharde nee uiteindelijk resulteert in een mooie deal en een goede relatie besef ik mij altijd weer hoe gaaf sales is. Verder vind ik mooi aan de sales dat ik word beoordeeld op een heel meetbaar gegeven, namelijk keiharde euro’s. Daarbij heb ik behoefte aan duidelijkheid in wat er van mij verwacht wordt, het werken met targets past daar perfect bij. En hoe fijn is het dat je betaald krijgt naar hetgeen je opbrengt? Mijn inzien zou dat overal zo moeten zijn.

5. En wat niet?
Hoge pieken wisselen zich soms in razendsnel tempo met diepe dalen. De grote deals waar je al maanden aan werkt ketsen allen op één dag af, maar niet veel later biedt zich een nieuwe ingangof kans aan waar je nooit meer op had gerekend. Deze rollercoaster van emoties is soms lastig om mee om te gaan, al bepaal je juist in die situaties je succes.

6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Doorzettingsvermogen, het spotten en waar maken van kansen die anderen niet zien, dat is sales. Geen ander vak maakt het daarbij zo inzichtelijk en meetbaar wat jouw toegevoegde waarde is voor een organisatie. Dit vraagt meer ondernemerschap en authenticiteit dan bij andere (taakgerichte) functies gevraagd wordt.

7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Erkenning. Niets is fijner dan de high five’s van collega’s nadat je hard aan de bel hebt getrokken.  Dat jij voor de organisatie die grote nieuwe opdrachten heb binnengehaald geeft erkenning, daar doe ik het voor. Het maakt de inzet en moeite die het soms kost dubbel en dwars waard.

8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Mijn mooiste deal ooit was een deal bij een grote financiële instelling. Er waren veel momenten waar zowel de klant als wij normaliter zouden beslissen om het traject te stoppen. Waarom? Onze diensten sloten niet aan bij de oplossing en aanpak die zij voor ogen hadden. Doortastendheid en aandacht resulteerde er uiteindelijk in dat het hele project qua aanpak werd gewijzigd en wij hierin de lead kregen om het op onze manier te doen. Het continu blijven meedenken met de klant, zelfs nadat onze visies verder dan ooit uiteen lagen, maakte de deal nog mooier dan anders.

9. Wat is je droombaan?
Commercieel eindverantwoordelijke van een omvangrijk salesteam. Het lijkt mij een enorme uitdaging om sales te begeleiden in hun rol, mijn passie voor verkoop aan anderen overbrengen en hen tot ongekende hoogte brengen is voor mij presteren. Inspireren, motiveren en samen zijn kernwoorden voor mijn toekomstige droombaan.

10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Gevoel, al is hier bijna geen afweging in te maken. Gevoel of emotie is onlosmakelijk verbonden met sales. Klanten moeten je de opdracht gunnen en doorgaans gebeurt dit op gronden van gevoel en emotie. Het komt vrijwel altijd neer op vertrouwen in mijn organisatie en in mij als sparringpartner. Enthousiasme, oprechtheid, openheid en passie zijn daarin bepalend. Een gezonde combinatie van rationaliteit en gevoel is voor mij echter het streven.

———————————————————————————

Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik 
hier voor het volledige overzicht.

 

 

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: