Karel van den Berg is journalist voor kranten en TV en tevens creativiteitsdeskundige. Hij leverde onlangs het boek Bedenk eens wat nieuws af, dat uitlegt dat creativiteit geen komkommertijd kent.
Alleen de de ‘verpakking’ al maakt dat je het boek wilt gaan lezen. Het is een boek in een dikke kartonnen cover, prachtig. Wat ook direct opvalt is het grote aantal prachtige foto’s.
Het boek is vooral gericht op journalisten (in spe) die iets over creativiteit in hun vakgebied willen leren. Veel informatie is dan ook toegespitst op het dagelijkse werk van journalisten.
En toch is dit boek een aanrader voor iedereen die wel eens iets schrijft. Dus ook voor verkopers die wervende offertes dienen te schrijven. Uitgelegd wordt hoe het creatieve proces werkt en hoe je tot nieuwe ideeën komt.
Het bedenken van een nieuw idee gaat in 4 stappen.
1. De startvraag, de reden om iets nieuws te bedenken.
2. Ideeën verzamelen, zonder (opgelegde) beperkingen alle mogelijke ideeën bedenken. Kwantiteit voor kwaliteit.
3. Ideeën kiezen. Nu ga je selecteren welk idee het best is. Kwaliteit staat nu voorop.
4. Het allerbeste idee uitvoeren.
Dit is de basis hoe tot nieuwe ideeën te komen. Aan het eind van het boek gaat Karel nog een stap verder. Namelijk hoe kun je stap twee nog beter uitvoeren. Hoe stimuleer je creativiteit ten volste. Hiervoor geeft hij een aantal technieken dat je toe kunt passen.
1. Onverwacht publiek. Probeer je idee uit te leggen aan een ander publiek dan waarvoor het bedoeld is.
2. Onverwachte bronnen. Vraag in gedachten respons aan andere bronnen dan je gewend bent.
3. Andere redactie. Zoek een invalshoek vanuit een compleet ander functiegebied.
4. Verander van rol. Ga in de schoenen staan van iemand met compleet andere rol.
5. Kraak vanzelfsprekendheden. Schrap ze, of draai ze om!
6. Metaforen, paradoxen en analogieën. Speel met het probleem.
7. Verplaats het nieuws. Verander de omgeving.
8. Tijdmachine. Verander het historisch perspectief.
9. Schrap tijd. Laat beperkingen in tijd weg.
10. Terug naar het begin. Ga terug naar de basis, de kern en begin daar het creatief proces.
11. Vertel het verhaal anders. Kies een andere vorm.
12. Verspreid het anders. Kies een ander medium.
In het boek worden deze twaalf technieken uitgebreid besproken. Weliswaar gericht op het werk van een journalist. Toch is het in een veel breder perspectief inzetbaar. Je kunt deze technieken toepassen in elk creatief proces.
Dat brengt mij op het salesvak. Als je zaken anders aan wilt pakken dan zul je iets nieuws moeten bedenken. Iets creatiefs. Dat kan een offerte zijn. Een presentatie. Een sales- of marketingactie. Een klantendag. Noem maar op.
In sales is het belangrijk jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Dan helpt het als je in staat bent om nieuwe dingen te bedenken. Op welk vlak dan ook. Het boek ‘Bedenk eens wat nieuws’ is een prima hulpmiddel om je creativiteit een boost te geven. Of in ieder geval interessant om inzicht in creatieve processen te krijgen.
Salesmanagers zouden dit boek moeten lezen en vervolgens zo nu en dan in de salesmeeting iets terug laten komen. Een open brainstormsessie bijvoorbeeld. Als salesmanager kun je dit soort sessies sturen door bijvoorbeeld de beschreven technieken bewust in en toe te passen.
Comments on this entry are closed.