Salesboek: De nieuwe regels van Sales en Service

by Rikkert Walbeek on 3 November, 2015

Salesboek, De nieuwe regels van Sales en ServiceDave Meerman Scott is vooral bekend geworden met zijn in 2012 verschenen boek “The new rules of marketing and PR”, wat toentertijd een baanbrekend boek was. Marketing loopt qua nieuwe ontwikkelingen een aantal jaren voor op sales. Logisch dus dat hij zijn visie nu ‘pas’ voor sales op papier is gezet.

De nieuwe regels van Sales en Service, is een boek dat echt iedereen in sales moet lezen. Dit boek geeft echt het gehele plaatje weer van hoe het salesvak momenteel aan het veranderen is.

Er wordt de laatste tijd nogal veel geschreven over hoe sales en marketing moeten gaan samenwerken. Dit boek betrekt ook de service tak erbij. Een belangrijk aspect want een goede service leidt tot positieve reviews. Aangezien potentiele klanten zich vandaag de dag oriënteren op internet en daarbij onder andere reviews bekijken, speelt een goede service een cruciale rol. Immers, positieve reviews geven nieuwe klanten vertrouwen. Negatieve reviews daarentegen doen potentiele klanten voortijdig afhaken.

Dave Meerman Scott praat over agile verkopen als deel van de oplossing. Omdat klanten over steeds meer informatie beschikken zullen verkopers veel flexibeler en specifiek moeten reageren op iedere klantsituatie.

Maar dit boek handelt ook uitgebreid over zaken als storytelling, content marketing en big data als nieuwe aspecten binnen het salesvak. Marketing, service en sales schuiven steeds verder in elkaar en zijn steeds meer de verantwoordelijkheid van iedere werknemer. Dat voert wellicht iets te ver maar duidelijk is zeker dat deze drie vakgebieden echt moeten gaan samenwerken om bedrijven ook in de toekomst succesvol en laten zijn.

Er wordt geen specifiek term gegeven aan deze manier van verkopen. Geen sales 2.0 of de vandaag de dag populaire term social sales. Nee, dit is gewoon hoe sales vandaag de dag werkt. Het is geen hype meer, het is de praktijk geworden.

Staan er echt nieuwe zaken in dit boek? Nee, niet als je regelmatig blogs over sales leest. Is het een aanrader? Ja heel zeker! Het is een compleet overzicht van wat er zich vandaag de dag aan het afspelen is binnen het verkoopvak. Als je dit boek leest ben je in een keer weer helemaal bij.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: