Alleen de titel al maakte dat ik zin kreeg dit boek te gaan lezen: “Overtuigen met storytellingâ€. Het boek is een bonte verzameling van tekst, plaatjes, foto’s, tekeningen en heel veel kleur.
Het doet me een beetje denken aan “Het rode boekje voor verkopers†en ook wel een beetje aan “Visual Notesâ€. Het leest namelijk net zo lekker en zit net zo prikkelend en visueel in elkaar.
De basis is de methode CAST, wat staat voor: Content, Audience, Story en Tell. Aan de hand van deze methode wordt een salespitch een mooi visueel weergegeven verhaal. Verhalen blijven nu eenmaal beter hangen dan saaie opsommingen van producteigenschappen.
Het is vooral een boek dat sterk gericht is op de praktijk en zo leest het ook. Niet teveel droge kost maar praktisch toepasbare zaken. Mooi is bijvoorbeeld hoe je personages gebruikt om je verhaal te vertellen. De held en de schurk. Waarbij de held het te bereiken doel nastreeft en de schurk juist een ander (tegengesteld) doel.
Veel salesmensen gebruiken nog steeds saaie powerpoint presentaties om hun propositie te pitchen. Middels storytelling ontstaat een pitch die wel blijft hangen en bovendien meer indruk maakt.
“Overtuigen met Storytelling†is een prima handleiding om verkopers te helpen met het op een andere manier brengen van de boodschap. Een manier die meer impact zal hebben en de boodschap beter zal laten beklijven.
Hi Rikkert,
lijkt me leuk boek idd.
handig om ook deze techniek te kennen.
maar volgens mij wordt communicatie steeds meer visueel, dus minder tekst en meer plaatjes. Of PPT dan de beste oplossing is, weet ik niet, maar alleen maar verhalen vertellen vast ook niet.
groet
Eens Wiko.
Het zal in de praktijk ongetwijfeld altijd de combinatie zijn van verschillende communicatie manieren. Soms een verhaal, soms een presentatie, soms een gesprek, en ga zo maar verder. En meestal een combinatie.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.