Salesboek: Vertrouw me, ik ben verkoper

by Rikkert Walbeek on 15 March, 2016

Salesboek: Vertrouw me, ik ben verkoperYuri van der Sluis heeft onlangs zijn eerste boek over sales uitgebracht, “Vertrouw me, ik ben verkoper“. Met dit boek schetst hij een beeld dat velen zullen herkennen. Hij beschrijft indirect de ‘reis’ die veel verkopers maken gedurende hun carrière. ‘Proces’ is misschien een beter woord nog. Het proces van volwassen worden in je vakgebied.

Yuri schetst dat proces door verkopers in twee typen te verdelen, de wolf en de hond. Het boek bestaat uit een verzameling aspecten uit het salesvak die telkens vanuit de wolf en vanuit de hond worden belicht. De hond en de wolf staan (lijn)recht tegenover elkaar.

Grofweg is de wolf enkel geïnteresseerd in zichzelf en in zijn eigen winst. De hond daarentegen is oprecht geïnteresseerd in de klant en wil die klant ook echt waarde leveren. Daarbij merkt Yuri natuurlijk op dat niemand alleen wolf of alleen hond is en dat zaken immer genuanceerder liggen dat de botte tegenstelling zoals geschetst.

Al lezend wil je zelf natuurlijk zelf alleen maar de hond zijn, de ‘good guy’, maar realiseer je jezelf, dat je soms ook de ‘bad guy’, de wolf, bent of in ieder geval bent geweest. Daarom ook schetst dit boek een beeld van het proces dat veel verkopers gedurende hun carrière doorlopen. Je begint als wolf en je groeit dan langzaam naar de hond. Je wordt gedurende de jaren niet alleen volwassener als mens maar ook als verkoper. Precies dat resulteert in het proces dat ik meen terug te zien in dit boek.

Met dit boek heeft Yuri de ene na de andere glimlach op mijn gezicht getoverd. Het leest prettig en is eigenlijk één groot feest van herkenning. Heb ik iets nieuws geleerd? Nee, inhoudelijk niet. Maar het gaf mij wel het inzicht in de ‘reis’ die we als verkoper door de jaren heen maken. Ik had daar nooit zo bewust bij stil gestaan.

{ 2 comments… read them below or add one }

Martin March 16, 2016 at 13:16

“Grofweg is de hond enkel geïnteresseerd in zichzelf en in zijn eigen winst. De wolf daarentegen is oprecht geïnteresseerd in de klant en wil die klant ook echt waarde leveren. ”

Ik denk dat “wolf” en “hond” hier zijn omgedraaid aangezien je in de volgende alinea schetst dat:
“Al lezend wil je zelf natuurlijk zelf alleen maar de hond zijn, de ‘good guy’, maar realiseer je jezelf dat je soms ook de ‘bad guy’, de hond, bent of in ieder geval bent geweest.”

Verder natuurlijk bedankt voor altijd de interessante stukken/ervaringen!

Groeten,

Martin

Rikkert Walbeek March 16, 2016 at 13:35

Je hebt helemaal gelijk, Martin. Dank je wel voor je oplettendheid!
Ik heb het inmiddels aangepast.
Het zal een freudiaanse vergissing zijn geweest. 😉

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: