Deze week besprak ik het volgende met een collega. Als je na een bezoek aan een klant wegloopt richting de parkeerplaats dien je het gezicht ‘neutraal’ te houden. Dat klinkt heel simpel, en dat is het ook. Maar er kan zoveel mis gaan indien je het niet doet.
Lachend het pand uitlopen, je collega druk op de schouders slaand lijkt misschien heel gezellig maar kan verkeerd worden uitgelegd. Je klant kijkt uit het raam met je mee, maar kan niets horen. Hij ziet jou en je collega druk lachend over de parkeerplaats lopen. Hij hoort niets dus zal zijn eigen gedachten hebben bij jullie vrolijke bui. Wat nu als hij zich uitgelachen voelt? Terwijl jullie alleen maar lol maken over iets dat niets met de afspraak te maken heeft.
Neem dus het zekere voor het onzekere en houd het gezicht neutraal. Ook als je net een grote order hebt gescoord. Gewoon normaal naar je auto lopen. Is er wat te lachen, doe dat dan zodra je uit het zicht bent van de parkeerplaats.
Ik kan me nog een afspraak herinneren op een hele warme dag. Ik zat samen met een collega bij een klant aan tafel en toen we eenmaal buiten stonden bespraken we de afspraak. Erg dom! Het was tenslotte een warme dag en het raam van die klant stond open! Hij kon dus ons hele gesprek horen. Of hij dat ook werkelijk heeft gedaan ben ik nooit te weten gekomen. Maar het was wel een enorme blunder!
Maar er kan ook een collega van je contactpersoon over het parkeerterrein lopen die toevallig meeluistert. Zorg er dus voor dat je het gesprek pas bespreekt als je in de auto zit.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van je ‘boerenverstand’ gebruiken.
Comments on this entry are closed.