Slapend rijk

by Rikkert Walbeek on 21 April, 2008

Afgelopen week sprak ik iemand die me vertelde dat hij een beetje moe werd van al die sales die bijna slapend rijk worden. Het zal niet verbazen dat hij zelf niet in de sales actief is.

Maar sales is volgend hem niet zo ingewikkeld vandaag de dag. Klanten kopen toch wel en dus hoef je als verkoper eigenlijk niets meer te doen…..

Aan de ene kant is het om je over op te winden dat ‘men’ zo over sales denkt. Aan de andere kant wekken ‘wij’ blijkbaar deze indruk.

Het irriteerde me dat hij zo over ‘mijn’ vak dacht. We hebben dus ook een heftige maar wel leuke discussie gevoerd. Ik heb geprobeerd aan te geven dat het allemaal niet zo simpel ligt. Dat er veelal meer aanbieders zijn. Dat je dus steeds het beste van jezelf moet geven, als verkoper. Dat klanten vandaag de dag niet gek zijn en heel goed weten wat ze willen en wat er te koop is.

Maar hij had ook wel een punt. Wij, verkopers laten nogal eens alleen de leuke kanten van ons vak zien. Wij scheppen graag op over onze successen. Dikken ze zelfs met enige regelmaat aan……

Verkopers vertellen graag dat het zeer goed met ze gaat. Dat ze al lang over target zitten. Dat ze de ene na de andere deal binnenhalen. Maar vraag ze om eens te vertellen waar het mis gaat en het wordt veelal angstig stil.

Nu ben ik wel een voorstander van een positieve instelling en dito optreden. Maar we zullen ons daarmee wel moeten realiseren dat we daarmee ook een beeld van ons vak geven. Een beeld dat blijkbaar mooier is dan de werkelijkheid.

Slapend rijk zullen we er niet van worden. Wat me direct aan een geweldig beeld doet denken. Zal een jaar of 10 geleden zijn. Koninginnedag, Vondelpark Amsterdam, het domein van de kinderen die dag. Tussen alle kleedjes met speelgoed en de grabbeltonnen liggen 3 jongetjes van een jaar of 6 midden op het pad. Liggen ja, in een slaapzak. Met een bordje daarbij waarop staat “Wij willen graag slapend rijk worden”. Naast dat bordje een schoteltje waarop de voorbijgangers hun kleingeld kwijt konden.

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: