Onlangs moest ik het scherm van mijn iPad laten vervangen. Dat was gelukkig binnen een dag gerepareerd. Toen ik mijn tablet ophaalde vroeg de slimme verkoper mij of ik er niet beter een hoesje omheen zou doen. Hij had bovendien een mooi exemplaar in de aanbieding. Of me dat wat leek?
Slim en bovendien service gericht! Slim omdat hij op deze wijze extra omzet kon genereren. Service gericht omdat een hoesje mijn iPad bij een mogelijke volgende val zou beschermen.
Hoe simpel is het niet? De koop is al gesloten. Er is dan dus al een relatie. Met een vriendelijke vraag kun je de klant nog meer tevreden maken en bovendien meer omzet doen.
Het wordt veelal vergeten door de verkoper omdat hij of zij blij is met de gesloten deal en daardoor focus verliest. Door op dat moment scherp te blijven kun je de klant nog blijer maken en je deal uitbreiden.
Goed, dat gaat natuurlijk niet altijd op. Maar kijk nu eens kritisch welke producten of diensten je toe zou kunnen voegen aan je deals. Klanten vinden het allerminst vervelend als je met ze meedenkt.
Ga niet leuren met alles wat je te bieden hebt. Maar biedt iets aan dat direct aansluit bij de deal die je net gesloten hebt. In het voorbeeld van de iPad sloot het aanbieden van een beschermende hoes heel goed aan. Het zette mij aan het denken en ik waardeerde het feit dat hij met mij meedacht. Had hij me een telefoonabonnement aangeboden dan had dat louter irritatie gewekt.
Werkt het altijd? Nee, helaas niet. Ik had namelijk al een hoesje… 😉
Comments on this entry are closed.