Statistieken onzin

by Rikkert Walbeek on 23 October, 2009

Statistieken onzin

In verschillende media die over sales gaan staat met enige regelmaat een ‘onderzoek’ over de tijdstippen waarop u als verkoper het beste uw cold calls kunt doen. De uitslagen variëren en veranderen ook nog eens met de tijd.

Natuurlijk worden de resultaten ook nog even geanalyseerd door een acquisitie goeroe. Sterker nog, het zijn vaak deze goeroes die de onderzoeken presenteren. Zij kunnen het tenslotte weten.

Ik heb helemaal geen onderzoek nodig. De echte uitslag ken ik al en die is namelijk altijd hetzelfde. De beste tijd om koud te bellen is namelijk nu. Altijd en overal.

Dus geen geneuzel van dinsdagochtend en donderdagmiddag of zo. Ook geen gedoe van juist wel of niet voor 9 uur in de ochtend.

Om een goede cold call te maken moet je jezelf goed voorbereiden. Uitzoeken wie je waarom gaat bellen. Onderzoeken waarom die persoon tijd voor jou vrij zou willen maken. Je leest jezelf in en zorgt dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. En dan ga je gewoon bellen.

Veel belangrijker dan tijdstippen is je eigen gemoedstoestand als verkoper. Zit je lekker in je vel dan ga je bellen. Heb je die ene off-day van het jaar dan bel je die dag niet. Ook niet als de goeroe of z’n onderzoek zegt van wel.

En zit je in de juiste flow dan pak je nog wat extra calls. Iedere sales weet dan je juist op die momenten extra succesvol en scherp bent. Daar hebben we geen onderzoeken voor nodig. En ook geen acquisitie goeroes. Het enige dat we daarvoor nodige hebben is goede zin en een telefoon!

{ 9 comments… read them below or add one }

Niels Buijs October 23, 2009 at 16:24

Goed artikel! Ik geloof zelf ook absoluut niet in tijden! Veel belangrijker:

– Zorg dat je uniek bent! (Bel eens op een andere manier in plaats van het standaard gesprek)
– Vol enthousiasme aan de telefoon, dan wordt de (aankomende nieuwe) klant dit ook!

Rikkert Walbeek October 23, 2009 at 19:14

Zo is het Niels. Happy calling!

groet, Rikkert

Casper October 24, 2009 at 12:15

Ik merk dat de grootste uitdaging voor mij is om de juiste personen aan de lijn te krijgen. Als ik op een dag 55 – 60 belletjes doe, lukt het me soms maar om 7 juiste personen te spreken.

Tijden maken voor mij dus niet veel uit. Het belangrijkste is dat ik dan te horen krijg wanneer mijn juiste contactpersoon te bereiken is.

Rikkert Walbeek October 24, 2009 at 12:53

Dat is nog eens een positieve instelling Casper!
Positief en ook nog resltaatgericht.

groet, Rikkert

Angelo October 27, 2009 at 17:31

Goeroe’s geloof ik nooit, daar is de Baghwan beweging uiteindelijk ook niet beter van geworden.

Ook verder zit je met dit stukje aardig op mijn lijn. Enige punt is dat (maar misschien is dat markt/regio gebonden) ik, en anderen met mij, wel de ervaring heb dat mensen tussen 1 en 3 het best bereikbaar zijn – in termen van zodanig in de buurt van de telefoon dat ze ook inderdaad opnemen en tijd genoeg hebben om even te praten. Dat mag echter geen reden zijn om niet om 5 voor 10 of om half 12 te bellen.

Niels Buijs November 3, 2009 at 13:53

@Casper

Hoe krijg je de juiste persoon aan de telefoon in weinig pogingen?

– Eerst bellen en kijken of diegene er is
– Meerdere malen geprobeerd?
– Email diegene met een trigger (Diegene gaat je gegarandeerd bellen) Persoonlijke triggers zijn het beste! Als diegene van Skieen houdt? (Meer ski vakanties door meer winst als onderwerp)
– Twitter? Linkedin?

Met creativiteit bereik je aardig wat!

Meest belangrijk: Wees uniek! Want diegene wordt waarschijnlijk plat gebeld.

Casper November 4, 2009 at 17:53

Niels,

bedankt voor je feedback, ik zal het gebruiken.

Grt

Casper

Koert Wijnands November 10, 2009 at 16:38

Er zijn weinig artikelen waar ik achter sta. Dit is een topper. Bellen? Gewoon doen.

Rikkert Walbeek November 10, 2009 at 16:40

Dank je wel Koert.
Dat is een mooi compliment!

groet, Rikkert

Leave a Comment

Previous post:

Next post: