Eerder deze week was ik bij een klant om een grote deal te vieren. Althans dat was de afspraak. Wij hadden hen ondersteund bij het binnenhalen van een voor hen grote deal. Volgens de klant rede om dit gezamenlijk te vieren. Dus zo gezegd toog ik met een grote fles champagne richting de klant.
Toen ik binnenkwam keken ze me al wat verbaasd aan. Champagne? Om 13:00? Ze waren gewend om grote deals te vieren met koffie en een gevulde koek. Het verbaasde me toen ook niet meer dat ze geen champagne glazen in huis hadden.
Zo zaten we dus met z’n allen om tafel. Een gevulde koek (godzijdank van de banketbakker) en een plastic bekertje met champagne. Een beetje een lullige vertoning……
De moraal van het verhaal is dat je als commerciële organisatie je successen moet vieren. Maar wel op gepaste wijze! Deze deal was dusdanig groot dat hier, naar mijn mening, champagne bij hoort. Of in ieder geval geen koffie met koek.
Als je met z’n allen keihard werkt om succesvol te zijn dan moet je die inspanningen ook belonen met ‘feest momenten’. Succes moet je vieren om iedereen binnen je team bewust te maken van het feit dat successen de basis zijn van de groei en zelfs het bestaansrecht van je commerciële team.
Elk zichzelf respecterende sales organisatie heeft dus als standaard ‘succes equipment’ champagne glazen in huis. En eigenlijk ook standaard champagne in de koelkast staan!
Het vieren van succes is zo belangrijk omdat het namelijk niet vanzelf komt, dat succes. Daar is in veel gevallen hard voor gebuffeld. En dat mag best beloond worden. Ook om 13:00.
Nadat de plasticbekers leeg waren en de koeken verorberd hebben we hierover gesproken met deze klant. Mijn succes die middag was dat ze zich hebben voorgenomen om direct iemand op pad te sturen om champagne glazen te gaan kopen. Ze waren nog wat huiverig om ook direct een paar flessen koud te zetten voor de volgende gelegenheid. Maar de eerste stap was gezet.
Â
Bij mijn huidige interim klus staan op verschillende bureaus flessen wijn of andere drank. Daaraan zitten, voornamelijk bekend bij de intimie, bijna altijd eisen. Iemand die zichzelf (of iemand anders) een fles geeft: ‘als die en die tekent’ of ‘dat en dat doorgaat’.
Een goede reminder en motivator. En die flessen staan soms erg lang, worden bijna altijd spontaan (er komt een fles binnen of…) ergens neer gezet en de target wordt dus vaak door de persoon zelf opgelegd. Maar je weet de reward.
Gaaf Bas! Ook dat werkt goed als motivatie. En dit soort zaken zijn nog eens goed voor de sfeer ook. Dank voor je aanvulling.
groet, Rikkert
Motivering en waardering zijn de dingen waarom mensen harder werken en meer inzet tonen, gefeliciteerd met je succes.
Groetjes Chantal.
Dank Chantal. Je hebt gelijk, verkopers hebben zelfs een gemiddeld hogere drang naar erkenning.
Groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.