Schreef ik na de wedstrijd tegen Italië nog dat er zo weinig gevierd werd door ‘onze jongens’, zag dat er gisterenavond heel anders uit. Gisteren was de ontlading en de vreugde heel duidelijk te zien en te horen.
Maar belangrijker is dat ik een TEAM zag en hoorde. Naast individuele kwaliteiten was heel duidelijk te zien dat er op alle vlakken een heel hecht team staat.
Â
De link naar sales is dat team element. Ook bij sales staan de individuele kwaliteiten voorop. Je zit tenslotte veelal alleen bij de prospects. Maar een hecht team kan daar nog een extra sausje overheen gooien.
Team gevoel en een goede salessfeer zijn elementen die een salesteam nog succesvoller kunnen maken. Uiteraard met een meer dan gezonde dosis onderlinge concurrentie.
Een salesteam dat hecht is, waar een goede sfeer hangt, waar men elkaar wil helpen maar waar de verkopers wel allemaal individueel ‘bovenaan’ willen staan komt tot een beter resultaat. Zolang de combinatie van sfeer en concurrentie er maar is.
Is er alleen sfeer maar geen onderlinge concurrentie, of andersom dan schiet je er niets mee op. Juist de combinatie maakt dat er ‘swung’ in het team zit. Dat leidt tot een lager verloop en hogere omzetten.
Zo een situatie bereik je alleen door goed salesmanagement. Door de juiste mensen te werven. Door nieuwe mensen een goed inwerkschema te geven, waar de bestaande teamleden een rol in spelen. Als je nieuwe mensen deels laat ‘opleiden’ door de bestaande draag je de ‘cultuur’ over.
Incentives, zowel individueel als team-incentives stimuleren de competitie. Nog mooier is om verschillende teams (mits aanwezig) tegen elkaar te laten concurreren in een incentive.
Maar ook de maandelijkse salesmeeting is belangrijk. Voeg elementen in die beide componenten bevorderen. Dus omzetoverzichten die scherp inspelen op de onderlinge concurrentie. En elementen die de teamsfeer bevorderen. Zet mensen regelmatig in het zonnetje. Niets makkelijker en effectiever dan dat.
En spreek regelmatig 1-op-1 met de mensen. Zo voorkom je veel sluimerende irritaties en wat al niet meer. Prijs mensen ook in deze gesprekken. Verkopers leven van ‘erkenning’, weet u nog?
Maar ook een simpel uitje kan (tijdelijke) hobbels op de weg glad strijken. Haal je team even uit de dagelijkse omgeving. Ga eens met z’n allen op een boot zitten, of bedenk een andere mooie omgeving. Maar doe af en toe iets.
Dit alles vergt een goede sales manager. Iemand die in staat is boven en in het team tegelijk te kunnen staan. Iemand die precies aanvoelt waar te duwen en waar juist te trekken. Kijk eens met andere ogen naar ‘onze jongens’ en haal die elementen eruit die ook in uw team toepasbaar zijn.
“Als je nieuwe mensen deels laat ‘opleiden’ door de bestaande draag je de ‘cultuur’ over.”
Mee eens, maar: Houd er wel rekening mee dat de cultuur die er op dit moment is, niet altijd de beste hoeft te zijn. Een frisse wind door de organisatie kan heel goed zijn, die kan je doen beseffen waar je als team in uitblinkt of waar winst valt te behalen.
Goed punt Dennis!
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.