Deze week hebben wij bij een klant een nieuwe sales actie ontketend. Met veel bombarie hebben de sales een actie target meegekregen voor de laatste 4 maanden van het jaar. De titel van deze sales incentive is “TomTom of TumTumâ€.
Het idee is simpel. Het actie target voor de periode september-december ligt 10% hoger dan het reguliere target. Iedereen die zijn actie target haalt krijgt een TomTom. Haal je het niet, dan wordt je ‘afgescheept’ met een kilozak TumTum.
Om de stemming er alvast in te brengen hebben we alle verkopers een gouden ‘orderpen’ gegeven. Een gouden pen die ze alleen mogen gebruiken om de klant een contract te laten tekenen. Die pen mogen ze in ieder geval houden. Want die gaat nog jaren dienst doen.
Wekelijks wordt ‘de stand’ in de centrale hal bijgehouden op het actiebord. Tijdens de maandelijkse salesmeeting wordt de tussenstand besproken. Zodra iemand zijn actie target haalt wordt op de eerstvolgende salesmeeting direct de TomTom uitgereikt.
Een simpel voorbeeld van hoe de laatste maanden te zorgen dat de spirit er weer in zit. Iedereen staat weer op scherp. En de verkopers zijn elkaar onderling nu al aan het uitdagen dat zij juist diegene zijn die al in november met dat navigatiesysteem aan de haal gaan.
Andere opties zijn: “Breiling of Bijtringâ€, “Rolex of Rolodex†of “Maatpak of Maatbekerâ€. Al naar gelang uw budget.
Natuurlijk zal een dergelijke incentive niet in alle gevallen ‘werken’. Als uw salescycles gemiddeld 12 maanden lopen, heeft zo’n korte termijn veel minder (of geen) effect.
Wat ik probeer aan te geven dat het in veel gevallen, met een beetje creativiteit, niet ingewikkeld is om een leuke en aanstekelijke sales actie op te zetten. Het zorgt in de regel voor een boost in de omzet. Maar nog veel belangrijker, het zorgt voor meer drive en sfeer binnen het team. Mits het salesmanagement daar dan wel handen en voeten aan geeft. Het is de taak van de salesmanager om te zorgen dat er zoveel mogelijk TomTom systemen worden uitgereikt.
De echte verkoper stelt na afkondiging van de actie de vraag wat de incentive is bij 125%………..
Comments on this entry are closed.