Onlangs zat ik bij een klant aan tafel en kwam hun vacature voor een verkoper ter sprake. Of eigenlijk de vacaturetekst, daar wilden ze het even met mij over hebben. Ze vroegen in deze tekst om een ‘verkoper‘.
Op het moment dat ik dat las hoorde ik mezelf ineens zeggen dat ze de term ‘verkoper‘ beter konden vervangen door een meer ‘sexy’ term. Omdat verkopers zichzelf niet graag verkoper noemen. Een verkoper is immers iemand die in een tapijtzaak staat…
Op de verjaardag van tante Annie vertel je toch liever niet dat je verkoper bent. Dan vertel je dat je account manager bent of business development executive.
Ik ben daar eigenlijk een beetje dubbel in. Enerzijds is een verkoper gewoon een verkoper en zou zij of hij daar gewoon trots op moeten zijn. Verkoop is een mooi vak tenslotte! Maar anderzijds snap ik ook wel dat mensen (en verkopers dus ook) zichzelf graag een leuke titel geven. In mijn eigen CV vind je ook de term account manager terug waar ik gewoon verkoper was.
Is dat iets met ego? Ik denk het wel. Deels. Maar verkopers hebben nog te vaak een ‘slechte’ naam, al dan niet terecht. Dus daarom snap ik ook wel dat wij die term liever mijden. Kortom, in een vacature tekst zoek je liever een account manager dan een verkoper. Snap ik. En toch….
Comments on this entry are closed.