Ik ben momenteel op vakantie in het zonnige Spanje. De meeste tijd breng ik door op het strand met het bouwen van zandkastelen, de zee in en uit rennen en het oeverloos emmertjes water halen om in de gracht rondom het zandkasteel te legen.
De hele dag lopen hier van die mannen over het strand die de toeristen horloges, riemen en andere kitch proberen te verkopen. Persoonlijk hoef ik al die spullen niet. Maar het lukt ze blijkbaar wel om elke dag hun handel te slijten.
Ik heb het zo eens aan zitten kijken. Ik zou het niet willen en ook niet kunnen. Wat nu concept selling? Wat nu relatie bouwen? Het is gewoon een salescycle van 5 minuten. Deze verkopers zijn in staat om hun prospects beter en sneller in te schatten dan de meeste ervaren account managers die ik ken, inclusief mijzelf.
Ze kiezen precies de juiste mensen eruit. Ze weten precies wie ze zover kunnen krijgen om iets te kopen. Ze zijn in staat om zelfs de verschillende nationaliteiten te herkennen. “Goed prijs vriend†heb ik meermaals gehoord, en steeds tegen de Nederlanders. Ook de Engelsen pikken ze er feilloos uit.
Zodra ze ‘beet’ hebben weten ze precies hoe te handelen. Manlief probeert ze weg te sturen. Ze blijven ‘vrouwlief’ de mooiste kettingen en tasjes laten zien. Handtasjes worden letterlijk in haar handen gedrukt. En veelal gaat ook manlief voor de bijl. Sterker nog, zodra hij zich gewonnen heeft gegegeven smeren ze hem nog een horloge aan ook.
En klaar is de salescycle, de verkoper lacht zijn gouden tanden bloot en telt zijn winst uit. Op naar de volgende sales cycle.
Het leerzame is dat deze verkopers de hele dag over het strand lopen en onverstoord doorgaan. Dag in, dag uit. Ze krijgen vaker “nee†te horen op 1 dag dan ik in een maand. Sterker nog, ze krijgen veelal nog de meest gore blikken toegeworpen vaak nog vergezeld door allerlei niet nader te noemen verwensingen. En als het tegen zit probeert ook de politie ze nog van het strand te verjagen.
En toch blijven ze volhouden, lachen en handel drijven. Daar zouden veel verkopers nog wat van kunnen leren.Â
Wow, quite a lesson!
Ben gek op dit onderwerp.
Mooie quote gehoord in een presentatie van Tom Peters: “We have a strategic plan. It’s called doing things!” Binnenkort op de blog.
Geniet van je vakantie.
Arno
Dank Arno. Wij kunnen er met z’n allen wel ingewikkeld over doen. Maar verkopen begint (en eindigt ook vaak) met DOEN. Daarna komen pas alle ingewikkelde zaken om de hoek kijken.
Maar vaak gaat het al mis doordat we vergeten te DOEN……
groet, Rikkert
Ben het helemaal met jullie alledrie eens. Het blijkt dus ook dat als je niet zoveel gestudeerd hebt, je door iedere dag te verkopen een onnoemelijke ervaring krijgt en precies weet aan wie je zult verkopen.
rikkert
ik hoor er meer iets in in de trant van:
geef aan nee niet altijd een te zware betekenis, en komt echt wel een keer een ja.
oftewel:
wij mensen zijn “meaning making machines…”
fijne vakantie, laat je niet tot ‘gekke’ aankopen verleiden of ..maak ons er deelgenoot van…
gr Ingeborg
Rikkert,
Dank je wel voor de spiegel. Wij, in vaak airconditioned auto’s op weg naar de volgende van de vijf, zes (?) prospects per dag. Zij op een bloedheet strand, sjouwend met de spullen die verkocht gaan worden.
Met hun, door de ervaring opgedane, wijsheid: Luister en kijk eerst, bepaal vervolgens je tactiek en vooral… benader iedere man, vrouw of stel alsof het de ellereersten zijn die dag.
Met enthousiaste groet,
Ferry Bogaards
Comments on this entry are closed.