Sales mensen hebben ‘vrijheid’ nodig. Althans dat wordt gezegd. En het is ook zo. Vrijheid om creatief te kunnen denken. Om zelf strategieën te kunnen uitdenken. Om acties te kunnen bedenken.
Maar ook de vrijheid om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Want dat is onlosmakelijk verbonden aan vrijheid. Verantwoordelijkheid.
Je geeft je mensen de vrijheid om zelf hun ‘winkel te runnen’ maar wel met de verantwoordelijkheid om aan het end van de periode ook daadwerkelijk een bijdrage aan het geheel te leveren.
Dat kan best een keer ‘misgaan’, lees: de targets zijn niet gehaald. Maar dat mag nooit een patroon worden.
Die vrijheid moet mensen juist stimuleren om steeds weer nieuwe inzichten te creëren. Om steeds weer een nieuwe invalshoek te bedenken. Om steeds weer superscherp in verkoopgesprekken te zijn.
De ‘buitenwereld’ denkt soms nog dat vrijheid betekent dat sales mensen slechts een paar uurtjes weken en altijd op kosten van de baas lunchen. Ach, als ze daarmee driemaal hun target halen krijgen ze daarvoor wat mij betreft alle vrijheid!
Of hun target ligt te laag, dat kan natuurlijk ook nog.
De vrijheid is bepalend voor een sales om zichzelf te ontwikkelen. Daarbij is het belangrijk dat een salesmanager ook de vrijheid durft te geven aan zijn team.
Denk daarbij ook vooral out-of-the-box. Wees niet bang voor middelen waar je als salesmanager zelf geen verstand van hebt (social media, sales 2.0, Zoekmachine optimalisatie)
Helemaal mee eens Dennis. Prima aanvulling. Dank je wel.
groet, Rikkert
Hallo Rikkert,
Mooi dat stuk over vrijheid, creativiteit en out-of-the-box denken.
In mijn visie gaan sales en ondernemerschap heel erg over hetzelfde. In ieder geval is naar mijn idee een goede salesman een ondernemer ‘pur sang’ die er voor gekozen heeft om zijn beste kwaliteiten ten dienste te stellen van een anderneming waar zijn hart ligt maar waar hij graag andere mensen hún talenten en creativiteit laat inzetten.
Lees met veel interesse je artikelen, zag dat ik je 999e twittervolger was geworden en gun daarmee de eer om de duizendste te zijn aan de volgende.
Vriendelijke groet
Rik Konings
Dank je wel Rik voor je aanvulling en je complimenten.
Hoewel ik het niet per definitie met je eens ben als je zegt dat een goede sales een ondernemer ‘pur sang’ is.
Zie voor mijn visie hierop, pagina 32: http://www.salesbijdehand.nl
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.