Op zijn Dutch Sales Blog laat Arno Diepeveen een mooi filmpje zien van Jeffrey Gitomer. Hierin vertelt Jeffrey dat ‘likeability’ het belangrijkste wapen is in sales.
Kijk het filmpje zelf, en oordeel.
Ik ben het 100% eens zijn met Jeffrey, getuige mijn ‘oude’ post over dit onderwerp.
Hoi Rikkert,
Mooi filmpje, he?
Er is volgens Dave een subtiel verschil tussen Likeability en The Need For Approval. Ik ben het volledig met jou & Jeffrey eens dat Likeablity het verschil maakt in sales. De uitspraak is niet voor niets: het moet je worden gegund.
Dave schijft in zijn white paper het volgende: “Salespeople who are easily liked have a great advantage but salespeople who need their prospects to like them often make that a priority over getting the business.”
Aardig gevonden worden is dan belangrijker dan de deal binnenhalen. Als je als verkoper een sterke Need for Approval hebt, ben je minder of niet in staat om de ‘tough cookie questions’ te stellen, heb je angst voor afwijzing en voorkom je de confrontatie die vaak nodig is om een deal te sluiten.
Als bij de selectie van een kandidaat Likeablity de overhand heeft worden er een aantal cruciale elementen aan de kant geschoven. En daar ageert hij tegen.
Dave kan soms erg Amerikaans en z/w uit de hoek komen. Ik geloof dat we het in basis met elkaar eens zijn.
Ik moet je bekennen: mijn Trusted Advisors zijn allemaal Friends.
Thanks for linking!
Arno
Comments on this entry are closed.