In veel profielbeschrijvingen zoals je die vindt bij sales vacatures staat de omschrijving “geen 9 tot 5 mentaliteitâ€. Van sales wordt verwacht dat ze niet alleen tijdens kantooruren werkzaam zijn. Sales doe je 24/7, toch?
Maar vraag iemand die zich in een heel ander vakgebied beweegt, eens naar de tijdsindeling van verkopers. Te vaak krijg ik dan een antwoord dat sales halverwege de ochtend eindelijk eens beginnen en voor de spits al weer weg zijn. Als het mee zit gaan ze dan ook nog eens te lang lunchen op een terras. Op kosten van de baas natuurlijk…..
Ik ben van mening dat sales inderdaad geen ‘9 tot 5’ job is. Dat er veel zaken gebeuren die buiten de gebruikelijke kantooruren plaatsvinden. Diner met een klant, een netwerkborrel, een avond seminar en ga zo maar door. Hoe vaak heb ik niet tot ’s avond laat nog aan een offerte gewerkt die de volgende dag af moest zijn? Hoe vaak heb ik niet ’s avonds laat nog mijn CRM systeem zitten bijwerken?
Maar dat ziet niemand. Wel zien ze dat ik de dag erna ‘te laat’ op kantoor verscheen. Een lunch met klanten lijkt misschien op vrije tijd, maar is wel degelijk werk, ook al betaalt de baas.
Het “geen 9 tot 5 mentaliteit†principe betekent niet dat je meer uren maakt. Maar dat je de uren maakt als het nodig is. Als het werk daarom vraagt. Soms is dat ’s avond, soms in het weekend maar vaak ook ‘gewoon’ tijdens kantooruren.
Verkopers moeten op de momenten dat het erom draait op scherp staan. Daarmee kunnen ze vervolgens ook eens afwezig zijn als dat zo uitkomt. In de praktijk komt het er toch altijd op neer dat de meeste verkopers ruimschoots aan de gebruikelijke 40 uur per week komen. Alleen zijn daar veel ‘onzichtbare uren’ bij. Uren die de rest van de organisatie niet ziet.
Het is niet mijn bedoeling om te pleiten voor een vrije tijdsindeling van verkopers. Maar wel om ‘anderen’ erop te wijzen dat het bij sales niet alleen draait om de uren die ‘zichtbaar’ zijn.
Maar Rikkert, geldt dat niet eigenlijk voor alle beroepen? Ik bedoel: doen wat je doet op het moment dat het moet?
Als ik een training voorbereid moet ik dat doen als ik inspiratie heb. In mijn geval vaak ‘s nachts, dan doe ik mijn beste werk. Alleen doe ik dus wel in 4 uur waar ik anders 16 uur over zou doen (als er druk op zit).
En natuurlijk wordt sales ook deels gedreven door de klant. Waarbij je overigens ook een 9 tot 5 mentaliteit wel kan hebben, want je hebt naast toppers volgens mij ook gewone werkers nodig. Ik zeg altijd maar: als er geen grijze massa zou zijn, zou ik me niet kunnen onderscheiden 🙂
Bas, je hebt gelijk dat het voor meer beroepen geldt. Ik denk niet voor alle. Zeker niet in de praktijk. Het ging me ook meer om de ‘mindset’ dan om het feit of het iets is dat alleen voor sales geldt.
groet, Rikkert
Tja, het is hetzelfde als vroeg beginnen en vroeg weg, men ziet enkel het vroeg weg.
En sales, net als b.v. marketing, ligt veel onder vuur. Then again, welke beroepsgroep niet tegenwoordig?
Helemaal gelijk Rikkert, je verkoopt 24/7 als dat je vak is. En dat je dan ‘s avonds of in het weekend een goede deal sluit, is mooi meegenomen. Een goede sales manager weet dan ook zijn/haar team te beoordelen op resultaat. Dat er wel een kritisch oog moet blijven op gewerkte uren is logisch. Die topverkoper die in drie dagen per week al op budget zit, moet dus eigenlijk een hoger doel nastreven (opgelegd krijgen?). Zolang dat allemaal gebeurt, mekkeren er weinigen. Een goede tijdregistratie die voor iedereen in te zien is, is overigens ook handig, is mijn ervaring.
Dank voor je aanvulling Denise.
Tijdsregistratie voor verkopers? Blijft een lastig onderwerp. De meeste organisaties mogen al blij zijn als ze zaken transparant kunnen krijgen.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.