Opvallend is aan het eind van het jaar dat veel bedrijven zich beginnen te realiseren dat ze de gestelde sales targets (net) niet lijken te gaan halen. Dus worden er in alle ‘haast’ nog snel wat acties uitgedacht.
‘Haast’ want veel acties lijken niet echt overdacht. Wij zien bijvoorbeeld vanaf september substantieel meer aanvragen voor interim sales oplossingen binnen komen.
Dat lijkt op het eerste gezicht een mooie ontwikkeling. Meer aanvragen!? Echter zijn veel van deze aanvragen geboren vanuit een soort van ‘wanhoop’. Veel aanvragen voor no-cure-no-pay-achtige constructies. Maar ook veel aanvragen die eigenlijk neerkomen op de vraag: â€Kunnen jullie ons even snel uit de brand helpen?â€
Maar ook zelf worden we in het laatste kwartaal altijd meer gebeld voor allerhande ‘laatste kans’ acties. Of we nog even snel iets willen aanschaffen. Met een mooie korting in het vooruitzicht natuurlijk…
Ik vraag me vaak af of bedrijven dat niet al voor de zomer zien aankomen. Waarom ze zo laat in het jaar nog van die ad-hoc acties moeten bedenken. Je ziet toch al veel eerder aankomen dat je achter loopt op je sales targets. Dan kun je daar toch ook al veel eerder actie op ondernemen.
Veelal zullen ze al tegen de zomer vast hebben kunnen stellen dat ze niet op schema liggen. Wachten of hopen ze dan op verandering uit het niets? Leven ze in de veronderstelling dat het allemaal nog wel goed kan komen?
Feit is in ieder geval dat er na de zomer veel paniekvoetbal wordt gespeeld. Terwijl je beter tijdens de zomermaanden een goed doordachte actie had kunnen uitdenken. Of nog beter. Je had ook kunnen onderzoeken waardoor je achter loopt op target. Dan had je daarop actie kunnen ondernemen zodat je in december alsnog een mooie overscore had kunnen boeken.
Of denk ik nu weer te simpel?
Comments on this entry are closed.