Afgelopen week zat ik met een oud-collega ergens te lunchen en bespraken we onze ‘goede oude tijd’. De tijd waarin we beide onze eerste stappen in het verkoopvak hebben gezet. Toen kwamen we ook op canvassen, iets dat we toen regelmatig deden. Als snel kwamen we tot de conclusie, dat canvassen tegenwoordig nog maar zelden gebeurt.
Gewoon een industrieterrein op en overal belletje trekken. Veel verkopers voelen zich daar tegenwoordig te goed voor. Maar ik kan uit ervaring zeggen dat het werkt en ook leuk kan zijn. Wij gingen regelmatig met z’n tweeën op stap en als we wat tijd over hadden tussen twee afspraken in dan gingen we nog even ergens belletje trekken.
Eenmaal per jaar organiseerde het management zelfs een canvasdrive. De hele dag met het hele team industrieterreinen op en proberen zoveel mogelijke afspraken te maken. Dat leverde niet alleen een hoop afspraken op maar ook een hele leuke dag met aan het eind van de dag een borrel met veel sterke verhalen. Er werd zelfs een incentive aan gekoppeld voor wie de meeste afspraken had gemaakt.
Zo combineer je teambuilding, motivatie, lol en business met elkaar. Nu wil ik niet zeggen dat het een wekelijkse activiteit moet worden. Maar gewoon eenmaal per jaar met z’n allen belletje trekken. Als ik dat aan de gemiddelde salesmanager vertel staan ze me meestal een beetje wazig aan te kijken. En altijd vertel ik ze weer, “probeer het gewoon een keer!â€.
Comments on this entry are closed.