Al eerder schreef ik dat de markt na de zomer aan lijkt te trekken. Bedrijven zijn weer op zoek naar commerciële versterking. Sommigen echter, maken er wel een potje van. Sommige bedrijven menen dat ze nu sales mensen aan kunnen trekken voor ‘bodemprijzen’.
Er zijn bedrijven en (sales) managers die van mening zijn dat goede verkopers nu ineens minder kosten. Omdat er crisis is, althans dat is hun denkwijze. Zij denken dat goede sales nu wel een overstap willen maken en genoegen zullen nemen met een (soms forse) daling van hun salaris.
Helaas voor hen, geldt ook nu dat kwaliteit nog steeds z’n prijs heeft. En dat goede sales nu eenmaal niet goedkoop zijn als je slechts naar de directe kosten kijkt. Kijk je echter naar het totale plaatje dan leveren goede verkopers natuurlijk veel meer op, maar dat terzijde.
Waar het om gaat is dat er blijkbaar managers zijn die denken dat ze nu verkopers kunnen binnenhalen tegen ‘lage’ salarissen. Want die verkopers zitten nu toch thuis is dan het argument als het werkloze sales betreft.
Dom en kortzichtig. Wellicht dat een werkloze sales nu genegen is een baan aan te nemen met een ‘laag’ salaris. Maar tien keer raden wij hij of zij doet zodra de markt weer omdraait? Precies, direct een andere baan zoeken. Sta je als bedrijf weer op ‘nul’ en kun je opnieuw gaan zoeken in een dan omgedraaide markt met nog hogere salarissen.
Beter is dus om ‘normale’ salarissen te betalen en deze niet af te laten hangen van het economisch klimaat. Een beetje meebewegen mag, maar ‘uitverkoopjes tegen bodemprijzen’ zoeken is wat anders.
En wat heb je aan iemand die nu heel goedkoop voor je werkt en straks elders een beter aanbod krijgt en alsnog bij je wegloopt. Wil je niet, echt niet.
Als je kijkt hoeveel tijd je nodig hebt om iemand in te werken, in het team laten wennen etc. Dat kost meer dan een paar maandsalarissen.
Zo is het Dennis, de spijker op z’n kop!
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.