Erno Hannink beschrijft in zijn nieuwe boek ‘Kies je doelgroep’ de weg die hij als zelfstandig ondernemer heeft bewandelt om tot zijn ideale doelgroep te komen. Een boek dat primair gericht is op ondernemers en ZZP’ers.
Toch heeft het heel veel raakvlakken met sales, immers in sales moeten we onze pijlen ook richten op een doelgroep. In sales hebben we te maken met dezelfde probleemgebieden bij het bepalen van de ideale doelgroep. Namelijk dat we de focus niet te breed en niet te smal zetten.
Bovendien leest het boek als een jongensboek, Erno trekt je mee in zijn ondernemersverhaal. Hij beschrijft open en eerlijk tegen welke zaken hij aan is gelopen en hoe hij daar mee is omgegaan.
Keuzes maken qua doelgroep is kiezen voor een deel van de markt en de rest daarmee afkappen. Dat laatste is waar veel ondernemers, maar ook verkopers, mee worstelen. Met als gevolg dat ze dan maar ‘eigenlijk elke bedrijf’ als doelgroep kiezen. En dan is de keuze dus eigenlijk geen keuze en ga je zwemmen.
Veel beter om een afgebakend deel van de markt te kiezen en daar al je pijlen op te richten. Dat geldt voor ondernemers maar net zo voor verkopers. Je creëert dan namelijk vanzelf spin-off doordat je steeds binnen een marktsegment actief bent en daar naam opbouwt.
Kortom, dit boek is een aanrader voor wie van ondernemersverhalen houdt en voor iedereen die worstelt met de keuze van de doelgroep.
Dank je wel voor je mooie beschrijving Rikkert. Leuk ook de link die je ziet me jouw vak. Je hebt helemaal gelijk.
Comments on this entry are closed.