Als sales hebben we allemaal veelvuldig telefonisch contact met (potentiële) klanten. Tijdens een telefoongesprek, hoe ‘onbelangrijk ook’, speelt onze ‘presentatie’ een belangrijke rol. De enige manier van ‘presenteren’ aan de telefoon is middels je stem.
Dus is het van groot belang daar (extra) aandacht aan te besteden. Een heldere, frisse, vrolijke en energiek stem krijgt meer voor elkaar dan een doffe en ingedutte stem.
Daarom is het zo enorm belangrijk om tijdens telefoongesprekken bewust te zijn van stemgebruik. Daarvoor hoef je overigens helemaal geen speciale training te volgen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken doet al veel wonderen en voorkomt onnodige blunders.
U kent vast de bekende slaperig ochtendstem, dat je denkt dat je gesprekspartner net z’n bed uit is. Of de stem die constant wordt afgewisseld door een gezellig rokershoestje. Nog mooier is de stem met een mond vol brood of koek. Dan hebben we nog de monotone stem die klinkt als een stoorzender. De overslaande giechelstem en de piepstem doen ook al niet veel goeds.
Hoe dan? Schraap uw keel, neem een slok water en lach! Lachen ja. Niet bulderen, maar glimlachen en die glimlach vasthouden. Dat klinkt namelijk 100 keer prettiger, echt waar.
Daarnaast een frisse stem die zo nu en dan van intonatie wisselt. Wissel rustig en snel spreken af. Spreek sowieso zo langzaam mogelijk, dat is namelijk meestal al snel genoeg.
Probeer ook al te populair taalgebruik en een platte uitspraak te vermijden, niet iedereen is daarvan gecharmeerd.
De valkuil is dat we vaak zoveel telefoontjes doen op een dag dat we alert zijn ‘vergeten’. We kiezen een nummer en beginnen te zwetsen. Terwijl steeds heel even stil staan geen extra tijd kost maar wel veel prettiger klinkt!
Idem overigens voor het beantwoorden van je telefoon. Lach en neem dan pas op. Hoe vaak krijg ik niet iemand aan de lijn die opneemt met een chagrijnige stem? Dat is toch onnodig?
Kortom, met een vrolijke en opgewekte stem bereik je in de regel het meest. En dat is geen rocket science. Glimlach naar de telefoon en kies dan pas het nummer.
Ga ook eens staan tijdens een telefoongesprek of loop eens. Het is verbazingwekkend wat dat doet met je ratio!
Goede aanvulling Casper, dank je wel.
groet, Rikkert
Goed stuk en het is zo waar!
Dank je wel Martijn.
groet, Rikkert
@ Casper,
Ik zie juist alleen maar nadelen van lopen, concentratieverlies etc.
Het wijst uit dat dit juist een manier is om je onrust weg te halen en naar mijn weten is onrust een killer in een koude acquisitie gesprek. Als je lekker op je gemak zit ben je ook veel meer bezig met een gesprek.
Sinds enkele maanden ben ik mij hier bewust van en let ik er ook op dat ik niet ga lopen. Dit levert mij veel betere gesprekken op dan toen ik begon met lopen e.d.
Mijn ervaring is, bij het trainen van nieuwe medewerkers, dat zij hun vriendelijkheid moeten “overdrijven” aan de telefoon. In een rollenspel klinkt dit voor hun zelf overdreven. Echter als klant klinkt dit heel vriendelijk.
Dank voor je aanvulling Antoine.
groet, RIkkert
@Ian Dank voor je tip. Ik zal er vandaag op letten en het resultaat aan het einde van de dag posten.
Comments on this entry are closed.