Michel Hoetmer heeft onlangs zijn nieuwe boek “De zeven zonden van verkopers†gelanceerd. Mijn eerste reactie was: “het zoveelste boek over verkoperâ€, is er nog wat nieuws te melden dan? Nee, dat is er niet. Alles dat ik las had ik al eens gehoord of gelezen.
Toch is dit boek een aanrader. Niet zozeer door de inhoud als wel door de manier hoe zaken verpakt en beschreven zijn. Michel weet ‘de bekende zaken’ op een speelse en aantrekkelijke manier te beschrijven. Veelal voorzien van ervaringen en voorbeelden uit zijn dagelijkse praktijk. Juist dat maakt het lezen van dit boek leuk en leerzaam.
Leuk is zijn stelling: “Klanten komen van Venus, verkopers komen van Marsâ€. Deze stelling poneert hij na een typisch voorbeeld uit de praktijk waar een salesmanager hamert op USP’s maar zelf ook niet weet wat hij er vervolgens mee moet. Volgens Michel worden die Unique Selling Point dan Useless Selling Points.
Al met al een boek dat relatief onervaren verkopers een hoop kan leren en meer ervaren verkopers weer even met de neus op de feiten drukt. We weten het allemaal wel, maar doen we ook……….?
Comments on this entry are closed.