Heerlijk, die laatste weken richting de jaarafsluiting. Elk jaar weer ervaar ik hetzelfde. Zodra Sinterklaas in het land is, begint die laatste periode van het jaar. Die laatste periode van het nog doen van die ‘laatste’ deals. Het steeds opnieuw rekenen wat nog haalbaar is dit jaar.
Sommige targets zijn al gehaald, andere moeten nog dat ‘laatste zetje’ hebben. Kortom, het is vergelijkbaar met scholieren die berekenen wat ze nog voor cijfers nodig hebben voor hun laatste toetsen.
De frequentie van de salesmeeting gaat ook omhoog. Wekelijks doorspreken wat er nog binnen is gekomen en wat er nog binnen kan komen. En natuurlijk wat we kunnen doen om nog net dat stapje extra te zetten.
Natuurlijk wordt deze sfeer enigszins gestimuleerd. Een extra incentive. Extra sales meeting. Een lijst met de deals die ‘nog open staan’. Dat heet sales sfeer.
Duidelijk moge zijn dat we natuurlijk geen deals op scherp gaan zetten. Beter een deal die opschuift dan een deal die we opblazen om koste wat het kost nog dit jaar te scoren.
Het gaat ook meer om het creëren van die ‘extra sfeer’.Die zorgt er namelijk voor dat we net dat beetje extra doen. Maar die zorgt ook voor extra team-sfeer! ‘We’ moeten nog zoveel omzet draaien……
Om dan vervolgens op 31 december met z’n allen vast te stellen dat ‘we ‘t ‘m toch maar weer hebben geflikt!’. De champagne smaakt dan des te zoeter.
Waar het om gaat is dat deze periode ideeaal is om sales- en teamsfeer te creëren.
Comments on this entry are closed.