Een verkoper kan verkopen. Dat wil nog niet zeggen dat iedereen die zich verkoper noemt ook een verkoper is. Maar dat is een andere discussie.
Maar er zijn ook mensen die geen verkoper zijn en toch kunnen verkopen. Alleen weten ze dat vaak zelf niet.
Ik kom hier op omdat ik regelmatig ondernemers spreek die aangeven op zoek te zijn naar een oplossing op salesgebied. Ze vertellen me dat ze niet kunnen verkopen en eigenlijk op zoek zijn naar een (tijdelijke) verkoper. Als ik dan doorvraag dan blijkt vaak dat ze al een redelijk klantenbestand hebben opgebouwd. Dus ze hebben al ‘verkocht’. Ze hebben dat in veel gevallen alleen niet gestructureerd gedaan. Maar uiteindelijk hebben ze wel contracten gesloten.
Als je verkopen ‘uit het boekje’ zou bekijken en vergelijken met de manier waarop zij het hebben gedaan, dan is er van alles ‘mis’. Maar het heeft wel tot het sluiten van een contract geleid, en daar draait het bij verkopen uiteindelijk toch om.
Mijn punt is dat zij door hun enorme enthousiasme en kennis anderen hebben aangestoken. Ze zijn zo verschrikkelijk vol van hun eigen product dat, dat geleid heeft tot een verkoop. Dit enthousiasme is onuitputtelijk en daar kan geen verkoper tegenop. De ondernemer verkoopt zijn eigen ‘baby’tje’. En omdat het helemaal van zichzelf is kan hij er uren over praten. Is er ook helemaal dol op. Dit enthousiasme werkt aanstekelijk. Mensen praten graag met anderen die een grote passie hebben voor iets.
Met andere woorden. Hoewel deze ondernemers geen verkopers uit het boekje zijn, zijn ze wel in staat om klanten te werven. En kunnen ze dus verkopen. Wat te denken als zij hun verkoopproces wat meer zouden structureren. En als ze dan ook nog wat theoriekennis opdoen worden het vanzelf echte verkopers.
Comments on this entry are closed.