Een simpele en direct toepasbare tip voor een betere en meer persoonlijke communicatie is het gebruiken van de naam van je gesprekspartner. Gewoon in een (sales) gesprek de naam af en toe laten vallen.
Mensen vinden nu eenmaal prettig als je ze bij naam noemt. Dat geeft een veel persoonlijker gevoel in een gesprek. Mensen voelen zich daardoor meer gewaardeerd en (h)erkend. Het gevolg hiervan is dat er veel sneller ‘een band’ kan ontstaan.
Idem overigens voor email en brieven. Gewoon de naam 1 of 2 maal gebruiken in de tekst. En dus niet alleen in de aanhef. Het zorgt dat de lezer extra aandachtig is en blijft. Want niemand leest over zijn of haar eigen naam heen.
Door in een gesprek zo nu en dan de naam van de ander te gebruiken creëer je dus extra aandacht van die ander. Commercieel gezien kan dat handig zijn op momenten dat je juist wilt dat je gesprekspartner even extra ‘bij de les’ is.
Wees voorzichtig met zomaar voornamen gebruiken. Tast af of dat kan en gewaardeerd wordt. Hoewel tutoyeren vandaag de dag steeds breder geaccepteerd is wil dat niet zeggen dat het ook altijd maar gewaardeerd wordt.
Let wel op dat namen goed geschreven en uitgesproken worden. Of erger, gebruik wel de juiste naam!
Ik heb vanochtend een aantal maills verstuurd waarin de naam van mijn contactpersoon in de tekst gebruik. Ik moet eerlijk toegeven dat de mail er een stuk persoonlijk uitziet.
Ik ben reuzebenieuwd wat er uit komt. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Dank je wel Casper. Dat is een mooi compliment.
Succes met je acties en het is inderdaad leuk om later terug te kunnen lezen of het ook resultaat heeft opgeleverd.
groet, Rikkert
Ik had ongeveer 13 mailtjes verstuurd aan prospects de kouder waren dan Joan Collins. Vanochtend de eerste concrete opportunity terug gekregen!
Mooi Casper! En leuk dat je ons ook terugkoppeling geeft. Succes met die andere 12.
groet, Rikkert
Helemaal waar!
Hoe gek het ook klinkt mensen waarderen het onbewust enorm.
Volgens mij altijd belangerijk om ook meteen de naam van bijvoorbeeld de receptioniste te noteren.. dit kun je gebruiken bij je klant als “ik ben doorverbonden door …….”
Ik ben zelf nogal fan van het gebruik van de voornaam. dit creert volgens mij een gemoedelijkere en vertouwelijkere band.
dus namen voegt veel toe in het proces..
Comments on this entry are closed.