Een succesvolle sales beschikt over zowel gretigheid als ook over geduld. Een ogenschijnlijk tegenstrijdige combinatie, maar wel een die goud waard kan blijken te zijn. Gretigheid die constant laat zien dat je zaken wilt doen. Geduld toont daarentegen weer de relativering en het vermogen om niet zomaar overal op toe te happen.
Gretigheid laat de (potentiële) klant zien dat je hen graag als (nieuwe) klant wilt verwelkomen. Het gaat veelal samen met een dosis enthousiasme. Dat werkt aanstekelijk, ook naar je klant toe. Het is prettig om zaken te doen met mensen die uit alles laten blijken dat ze graag met je verder willen.
Maar geduld is evenzo belangrijk. Geduld laat zien dat je niet als de bekende kip zonder kop overal achteraan rent. Dat je weloverwogen juist met deze klant in zee wilt. Dat je ook bereid bent om zaken gedegen uit te werken en aan te passen indien nodig.
De combinatie straalt iets uit van jeugdige ervaring, de jonge hond met grijze haren, een krijtpak met gympen of een jongeling in een Bentley. Wel, u snapt ‘m!
Daar waar deze 2 eigenschappen samen gaan ontstaat iets moois. Mooi in de zin dat het een gebalanceerd beeld van de verkoper in kwestie geeft. Het straalt vertrouwen uit en tegelijkertijd geeft het de klant ook een gevoel van ‘gewild’ zijn.
In de praktijk slaan de meeste verkopers meestal door naar een van beide kanten.
Door hier goed op te letten en steeds de balans te vinden kom je steviger over. Zodra het onderdeel van de ‘eigen natuur’ is geworden kun je er ook mee gaan ‘spelen’. Door afwisselend steeds een van beiden naar voren te laten komen bind je klant aan je.Â
Het kost alleen wel tijd en daarmee geduld om dit te kunnen doen. En gretigheid om het almaar te blijven oefenen. Maar ja, dat is voor een goede verkoper toch geen probleem?!
Hi Rikkert,
Helemaal mee eens! Gretigheid is het belangrijkste dat een verkoper continu dient te hebben in mijn ogen. Drive (enthousiasme), gretigheid en doorzettingsvermogen zijn essentieel, dit is namelijk de basis voor elke sale.
Geduld is wat lastiger, echter zeker aan te leren. In mijn ogen ligt een goede planning, opgezet in het begin van een salestraject, een goede handleiding. Tevens krijg je als verkoper ook alle drempels in beeld via de planning, waardoor je niet onverwacht tegenvallers krijgt (wat het enthousiasme weer tempert).
Steyn
Zo is het Steyn! Dank voor je aanvulling.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.