Mijn business bestaat onder andere uit Sales Outsoucing. Een onderdeel daarvan is interim sales detachering, het leveren van een (tijdelijke) verkoper. Hoewel ik al eerder schreef dat salesoutsourcing in Nederland nog in de kinderschoenen staat zie ik om mij heen toch steeds meer voorbeelden van het succesvol uitbesteden van sales processen.
Hier een mooi voorbeeld uit ons eigen portfolio. Wij werden een half jaar terug benaderd door een organisatie die in een periode van drie maanden haar jaaromzet moet veiligstellen. Die drie maanden zijn cruciaal voor hen. In die periode moeten de contracten worden binnengehaald. Het betreft overigens een financiële dienstverlener die onder andere zaken als factoring aanbiedt.
Ze hadden in die periode meer commerciële slagkracht nodig dan gedurende de rest van het jaar. Dus extra sales personeel aannemen was geen optie, het ging tenslotte maar om drie maanden.
Salesoutsourcing zou een mooie oplossing kunnen zijn, dachten ze. Zo kwamen ze bij ons terecht. Wij konden die extra mensen prima aanbieden. Maar we hebben er wel bijgezegd dat we mensen bieden die in principe over-gekwalificeerd zijn voor deze job. Dat was in onze ogen ook noodzakelijk om te zorgen dat ze snel ‘up-and-running’ zouden zijn en om de garantie te kunnen bieden dat de omzet ook binnenkomt.
Nadeel was natuurlijk dat onze mensen niet alleen over-gekwalificeerd waren maar daardoor ook ‘duur’. Gelukkig heeft deze klant onze argumenten ter harte genomen. Want al snel bleek dat onze mensen een hogere score lieten zien dan het reguliere team. De klant in kwestie was achteraf blij met onze adviezen, want wij waren wel ‘duur’ maar leverden ook veel meer op. Per saldo waren we dus niet zo duur.
Ik deel dit voorbeeld omdat wij vaak tegen het argument aanlopen dat interim sales mensen duur zijn. Daar waar het juist zou moeten gaan om wat ze gaan opleveren. Omgerekend blijken ze dan helemaal niet zo duur te zijn……
Even niet over de inhoud van de story maar het principe
Interim sales is een leuke gedachte echter , hoe borg je de informatie die je als sales zo noodzakelijk moet hebben ?
Per slot van rekening zit sales in de kern van een bedrijf , en als de betreffende persoon bij de volgende opdracht bij een conculega ingezet is dan krijg je denk ik wat frictie.
Borgen doe je via oa. je CRM. Maar ook een goede overdracht is belangrijk.
Informatie kun je ‘beveiligen’ door middel van een geheimhoudingsverklaring.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.