Laatst zat ik in een salesmeeting bij een klant waar 1 van de marketingmensen een presentatie hield over een nieuw product. Op zich was zijn presentatie prima.
Het ging een beetje fout toen hij begon te vertellen dat dit product zo geweldig is dat het eigenlijk zichzelf verkoopt. En dat hij zich niet voor kon stellen dat de sales niet allemaal hun target dik zouden overschrijden met dit nieuwe product. Als het moest zou hij het zelfs zelf nog kunnen verkopen.
Vervolgens kreeg hij een stortvloed van kritiek over zich heen. En niet zo zachtjes ook. Of hij wel wist waar hij het over had. Of hij eigenlijk zelf ooit wel eens iets had verkocht. Of hij überhaupt wel eens bij een klant aan tafel had gezeten. Allemaal open deuren want iedereen wist drommels goed dat dit allemaal niet zo was.
Het was niet zozeer de boodschap die hij bracht maar meer de manier waarop. Hij behandelde het hele salesteam als schooljongens. En salesmensen zijn nu eenmaal ‘ego baasjes’ en ‘haantjes’ en daar moet je dat niet zo bij doen. Dan creëer je namelijk precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Hoogtepunt was toen 1 van de sales aangaf dat de marketing man dan maar eerst zelf de eerste 10 klanten moest binnenhalen en dat de sales het daarna wel zou overnemen.
De marketing man haakte af. Zo zou de wereld niet in elkaar zitten. Hij had hele andere, veel belangrijkere verantwoordelijkheden. Zelfs toen iemand hem voorstelde om dan slechts 1 enkele klant binnen te halen wilde hij nog niet mee.
“If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen” leert het preekwoord. Met andere woorden: als je een grote bek opzet, moet je niet terugdeinzen om het ook waar te maken.
Comments on this entry are closed.