Graag deel ik een interessante case over mismanagement in sales. De situatie was als volgt. Salesteam met 1 salesmanager en 6 verkopers. Aan het eind van het jaar had de salesmanager zijn target gehaald, het team stond boven de 100%. Goed gedaan zou je zeggen.
Echter hadden 3 van de 6 verkopers dik 200% en de andere 3 0% (nul!). En dat werpt ineens een heel ander licht op de situatie. De betreffende salesmanager was beretrots dat hij ‘zijn’ target had gehaald. Hij ging prat op zijn zeer goede prestatie. Hij kreeg er zelfs een oorkonde voor.
Nu kan het gebeuren dat de omzet in een salesteam is verdeeld. Dat er verkopers zijn die boven target scoren en verkopers die het niet halen. Maar deze betreffende verhouding slaat werkelijk nergens op. Eigenlijk is het gewoon een wanprestatie.
Want hij heeft 3 mensen die gelukkig zijn en 3 die dat absoluut niet zijn. Gevolg was dat de 3 die het niet hadden gehaald binnen een jaar de organisatie verlieten. De 3 die dik 200% scoorden waren ook in het opvolgende jaar weg. Die dachten namelijk dat ze de wereld aan hun voeten hadden en zetten een carrièrestap.
Dus was er binnen een jaar niets meer over van het team. De salesmanager zelf was overigens ook ineens in gen velden of wegen meer te bekennen…….
Hij had er voor moeten zorgen dat er balans was in zijn team. Dat de omzet enigszins werd verdeeld. Dat de prospects en klanten ‘eerlijk’ waren verdeeld. En daar was in deze situatie absoluut geen sprake van.
De 3 die 0% hadden gescoord hadden namelijk een kansloze missie. Een legen klantenbase en geen fatsoenlijke prospects. De 3 ‘toppers’ hadden alle 3 prospects die als ‘krenten uit de pap’ kunnen worden bestempeld. Wat heeft dit dan voor zin?
Vriendjespolitiek heeft een rol gespeeld. Maar toch met name mismanagement van de betreffende salesmanager. Hij had moeten zorgen dat zijn hele team boven target had gezeten. Dan had zijn team nog jarenlang succesvol kunnen zijn. Nu was er na een jaar niets meer over. En wie is daar dan mee geholpen?
Dit is wel de meest extreme situatie die ik ooit (van de zijkant) heb meegemaakt. Maar nog steeds zie ik situaties waarin salesmanagers hun aandacht richten op die paar toppers en de rest aan hun lot overlaten. Veelal met gevolg dat ze tegen een hoog verloop aanlopen en dus elk jaar opnieuw aan hun team moeten bouwen.
Hoe herkenbaar…
Zelf ook wel eens in zo’n situatie gezeten. Belangrijke reden waarom de sales manager niets aan een evenredige verdeling doet: eigen target boven dat van zijn salesmensen stellen.
Manier om dat te voorkomen: Salesmanager behaalt alleen target als 75% van zijn medewerkers minimaal 75% van hun target scoren.
Jan
Je hebt gelijk Jan door te zeggen dat het oa. komt doordat de salesmanager z’n eigen target boven alles stelt. Ik meen alleen dat je dat niet oplost door er ‘regeltje’ aan te hangen.
Zo iemand is in de basis gewoon ongeschikt voor (sales)management.
Een regel verandert dat niet. Betere begeleiding of een goed boek doet (hopelijk) meer wonderen?
groet, Rikkert
Uiteraard.
He Rikkert,
Ik zit hier voor het eerst te lezen op je site, moet zeggen dat ik het erg leuk vind hoe je dingen omschrijft uit het veld. Ben zelf een sales die de afgelopen 12 jaar (ben nu 30) alle mogelijke salesfuncties heb doorlopen, van deur tot deur naar salesmanager.
Wat mij erg opvalt is het toenemen van onzin in de business. Als je alleen al de diverse vacatures bekijkt met “popie jopie” kreten. Ongeloofelijk, het lijkt wel of de echte salesman(of vrouw natuurlijk) aan het uitsterven is. Zit zelf geregeld met multinationals aan tafel, je weet precies wie er in de boeken heeft gezeten en wie in de praktijk zijn lessen heeft gehad…
Blijft leuk, als iemand 10 minuten een zeer correcte en gestructueerde monoloog aan het houden is, om dan vervolgens zijn verhaal in 3 zinnen samen te vatten…
Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook zo ervaren?
Je blog is leuk, misschien nog beetje marketing om je bezoekers aantallen te verhogen? Ben er zeker van dat mensen terugkomen!
Groeten,
Lucien
Executive Manager Sales
Rotterdam
Bedoel trouwens niet jouw vacatures…is algemeen bedoeld..;)
Dank voor je compliment Lucien!
De marketing voor mijn blog….. daar wordt aan gewerkt. ;-))
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.