“U blijft maar bellen en daar word ik een beetje moe vanâ€. Dit was het antwoord dat ik vanochtend van een prospect kreeg. Maar laat ik kort de voorgeschiedenis uiteen zetten. Het betreft een club waar ik al een tijdje mee in gesprek ben om een accountmanager te detacheren. Twee weken terug waren we er bijna uit. Onze kandidaat paste prima in hun profiel en in hun cultuur. We zouden hem voor drie maanden gaan detacheren, alleen moesten we nog even de puntjes op de i zetten. Het wachten was alleen nog op het definitieve akkoord van het finance department.
Dus ik ben er achteraan blijven bellen. “Belt u me morgen, dan heb ik alles rond†kreeg ik steeds te horen. Dus als verkoper deed ik dat dan ook. Elke keer weer. Ik wilde tenslotte die deal binnen hebben. Totdat ik vanochtend te horen kreeg dat ik wel heel erg vasthoudend ben. Mijn prospect werd er zelfs ‘moe’ van.
Vervolgens heb ik hem uitgelegd dat wij een verkooporganisatie zijn die verkopers levert. Verkopers die vasthoudend zijn, precies zoals in hun eigen profiel beschreven. Had hij dan van ons verwacht dat we een beetje achterover zouden zijn gaan zitten? Wachtend tot de deal ooit binnen komt?
Ik confronteerde hem met het profiel dat ze voor de accountmanager hadden opgesteld. Vasthoudend en proactief waren belangrijke steekwoorden. In een voorgaand gesprek had hij me zelfs verteld dat hij een ‘bijtertje’ zocht.
We hebben er samen hard om kunnen lachen! Hij erkende dat onze manier van werken precies is wat ze zoeken in een verkoper. Het zal je niet verrassen dat het contract een paar uur later getekend op de fax lag.
Comments on this entry are closed.