De afgelopen tijd heb ik meermaals de discussie gevoerd over hoe gekleed te gaan als account manager. De aanleiding voor die discussie was een commercieel directeur die vond dat zijn verkopers altijd in pak met stropdas moesten lopen. Ook op ‘binnendagen’. Zijn stelling was dat er elk moment een klant het pand kan betreden en dat hij wilde dat iedereen er altijd piekfijn uitziet. Dat hoorde bij de uitstraling van zijn bedrijf. Het dragen van een pak met stropdas straalt professionaliteit uit, wat past bij hun dienstverlening. Op zich niets mis mee, hoewel ik een andere mening ben toegedaan. Zelf draag ik eigenlijk nooit meer een stropdas. Ik heb niet het idee dat mij dat minder professioneel maakt. En op ‘binnendagen’ laat ik ook geregeld mijn pak thuis.
Desalniettemin heeft het ook te maken met de bedrijfscultuur. Als iedereen altijd in pak met stropdas loopt dan laat je daarmee wel ‘iets’ zien als bedrijf. Het gaat mij persoonlijk echter te ver om te stellen dat mensen zonder pak niet professioneel over komen. Indien je bij klanten op bezoek gaat lijkt het mij het handigst om je enigszins te conformeren aan dresscode van die klant. Dus als iedereen daar in pak en stropdas loopt kun je beter niet in je spijkerbroek gaan. Een pak aantrekken is dan handiger. Of je dan ook een stropdas omdoet moet je zelf bepalen.
Ik meen dat het dragen van een stropdas dan niet per se hoeft. Wat een veel belangrijkere rol speelt in dit vraagstuk is je totale uitstraling. Ik ken mensen in pak die de uitstraling hebben van een uitgebloeide tulp. Zo ook, mensen die in spijkerbroek lopen en een uitstraling hebben waar velen nog een puntje aan kunnen zuigen. Kleding zou een afgeleide moeten zijn van je innerlijk. Natuurlijk bepaalt je kledingkeuze mede de eerste indruk die je maakt. Maar ik zie liever iemand in een spijkerbroek die er verzorgd en piekfijn uitziet dan iemand in een te groot pak met een foute kleur overhemd.
Het probleem is wel dat Nederlanders (even in hokjes denken) veelal niet zo best gekleed gaan als ze ‘business casual’ dragen. Dan is een pak misschien ook wel veiliger. Maar uitgangspunt blijft wel altijd het ‘totale plaatje’. Die eerder genoemde uitgebloeide tulp kun je wel in een maatpak hijsen maar het blijft een mistroostige verschijning. Of: “Ook al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk dingâ€.
Bedrijven met een (te) strakke dresscode zouden zich ook eens moeten richten op de uitstraling van hun verkopers (voor de rest van het personeel geldt overigens hetzelfde).
Hoi Rikkert,
Dit blijft altijd een issue. Maar het ligt ook grotendeels aan het product dat je wilt verkopen.
Zo heb ik meegemaakt dat we een pitch hadden tussen 2 reclamebureau’s wij het niet zijn geworden, omdat we er uitzagen als ‘maar’ wat account managers en zo niet creatief genoeg konden zijn voor die opdracht. Vanaf toen heeft het reclamebureau besloten nooit meer een stropdas te dragen bij pitches en acquisities. Om juist proffesioneler over te komen als reclame bureau.
Groeten,
Robby Krist
Dank voor je aanvulling Robby. Zo zie je maar. Elke situatie kent zijn eigen professionaliteit.
Mooi voorbeeld!
groet, Rikkert
Het is 100% afhankelijk wat je wilt verkopen en uitstralen. Ik heb ooit ergens gesolliciteert voor een binnendienst verkoop functie (wel account management noemde ze het, salaris was er ook naar, maar telefonisch). Men eiste ook dat iedereen daar altijd een pak aanhad (de mannen tenminste, voor vrouwen schijnt die lat altijd lager te liggen, maar dat is een andere discussie (wel een leuke, wat is nu fatsoendelijk voor een vrouw om te dragen).
Hoe dan ook, ik draag zelf nooit meer een stropdas (met een hele enkele uitzondering) en enkel nog een pak als ik les geef. Zelfs bij klant of relatie bezoeken heb ik vaak niet eens meer een pak aan. In de nieuwe media wereld (ook sales) is dat de normaalste zaak van de wereld ben ik achter gekomen, ik was erg vaak overdressed.
Het is ook een stukje imago. Ik noem mezelf professioneel bemoeial, daarmee ‘brand’ ik mezelf als onconformistisch en tegendraads. In pak verschijnen is dan in ‘in line’ met mijn imago, men verwacht het ook niet van me. Aan de andere kant, bij een bank pas ik me dan weer aan dat een pak er wel bij hoort, maar geen das. En zoals ik al zeg: lesgeven zonder een pak (hoewel het jasje meteen uitgaat) doe ik ook niet, je wordt dan net iets serieuzer genomen doorgaans. De stropdassen bewaar ik voor bruiloften en begrafenissen.
Bas, je hebt gelijk dat kledingleuze afhankelijk is van de situatie. Echter wilde ik met deze post daar iets aan toevoegen, namelijk dat ook uitstraling een belangrijke rol speelt. Uitstraling krijg je niet door een pak en ook niet door juist geen pak te dragen.
Overigens laat jij zien dat je jezelf niet laat leiden door een dresscode. Prima dus.
Discussie over kleding voor dames is inderdaad ook een mooie. Die onthoud ik.
groet, Rikkert
@ Bas, goed verhaal alleen schrijf “proffesioneler” dan wel met 1 f en twee maal een s 😉
Ik denk dat het ook te maken heeft met je authenticiteit, ik ben nog maar een ‘broekje’ in dit vak (20jr) maar weet wel dat als ik in een veel te duur pak kom aanzetten dat dit mij minder geloofwaardig maakt.
Daarom denk ik dat in mijn geval (i.c.m. mijn branche) een spijkerbroek met blouse en colbert in veel gevallen veel geloofwaardiger maakt.
Maargoed, soms moet je gewoon een pak aan omdat de klant een ministerie is bijvoorbeeld. Je ontkomt er niet altijd aan.
@Dennis: je hebt gelijk, ik ben de laatste tijd heel erg tikvouterig aan het worden.
Denk trouwens niet dat je gelijk hebt wat betreft leeftijd, zelf ben ik relatief jong (29 pas) word ik doorgaans veel ouder geschat (ik kreeg laatst 48 naar mijn hoofd geslingerd, dat vond ik toch wel erg ver gaan), maar kan je door goed gekleed te gaan ook zorgen voor meer uitstraling. Je hoeft niet altijd je leeftijd te acteren zeg maar. Aan de andere kant, branche afhankelijk en zoals ik al eerder zei: je kan er juist ook een statement mee maken.
@Rikkert: ik wacht in spanning je post over kleding voor sales vrouwen af. Ik kom regelmatig vrouwen tegen dat de één tegen de ander zegt: goh, wat zie je er leuk uit en dat ik denk: ja, en voor Kinkelute hoef je ook niet meer te winkelen 🙂
(voor de niet Brabo’s onder ons: Kinkelute is een pré Carnavals bal met het thema hoeren en pooiers).
Als je bij klanten strak in pak loopt met stropdas moet je dat intern ook doen. Je bent sales en sales is altijd professioneel. er komen klanten en leveranciers over de vloer. Denk je eens in wat voor indruk je achterlaat als alle sales mensen in pak lopen. Professionaliteit!!!!
Enne….moet sales niet bij klanten zitten? 😉
Ronald Sluiter
ViCre – Sales & Enterprise Intelligence
Dank voor je comment Ronald. De gedachte achter deze post is wat mij betreft, om aan te geven dat uitstraling niet afhangt van een strak pak.
Ik geloof ook niet dat sales alleen maar professioneel zijn als ze (altijd) een strak pak dragen. Maar goed, iedereen zo zijn eigen mening.
En ja, sales ‘hoort’ buiten te zijn…. ;-))
groet, Rikkert
De keuze van kleding en accesoires is erg afhankelijk van de tak van sport (en soms persoon). Dat is het lastige.
Bedenk wat de klant verwacht van een professioneel persoon in jouw branche. Weet je dat niet, vraag het dan aan iemand. Krijg je er geen beeld van dan kun je bijvoorbeeld ook de dresscode van de klant als basis nemen en daar een schepje bovenop doen. Niet te veel want dat creert afstand.
Beste Allen,
Mijns inziens is een pak en dan vooral incluis een stropdas volledig passé in een salesfunctie. Het zal vaak eerder als glad worden bestempeld (uitgezonderd de conservatieve banken&verzekeringenbranche). Dit is mijn ervaring, denk aan de zwetende man strak in het pak op een zwoele zomerdag. Deze zou je toch niet serieus kunnen nemen. Ga uit van je eigen (saleskrachten) en laat je persoonlijkheid zien, dit komt bij prospects en relaties veel overwichtiger over en zal je sneller een deal closen. Account managers die allen intern strak in pak lopen wekt vaak een boilerroomgevoel of nog erger een pyramidegevoel op. Wellicht enigszins gecharcheerd maak hopelijk valt zo het kwartje sneller.
Dennis V
Key Account Manager
Wat kleding al niet los kan maken…..
Zoveel mensen, zoveel meningen.
groet, Rikkert
Vandaag op HRlog een stemming geopend, is een stropdas in een sollicitatie procedure verplicht? Ik denk dat ook dat 100% afhangt van de job waarvoor je gaat. Bij sales wel, bij IT’ers niet.
Ik ben zelf ondernemer, net als veel vrienden van mij. Wij hebben allemaal dezelfde mening over sollicitanten: Geen pak en stropdas, geen baan. Netjes kleden is een vorm van respect voor degene die je aankijkt en innerlijke beschaving!
Dank voor je reactie Karel. Hoewel ik een andere mening ben toegedaan.
Maar jij bepaalt als ondernemer natuurlijk zelf de dresscode binnen jouw bedrijf.
In mijn artikel ging het mij ook niet zozeer om het wel of niet dragen van een stropdas. Maar om het ‘totaal plaatje’. Uitstraling maakt daar een onderdeel van uit. Een stropdas overigens ook.
groet, Rikkert
Allereerst moet het van mijn hart dat Dennis Wijnberg sterk is in het corrigeren van spelfouten. Echter weet hij niet dat een blouse voor dames is en dat heren een een (over)hemd dragen.;-)
Verder zou een juiste verkoper een kameleon moeten zijn. Ik heb enkele jaren voor een leasemaatschappij gewerkt en kwam over de vloer bij de bakker op de hoek, maar ook bij grote multinationals. Mijn credo is dan ook dat je het over “schaften en lunchen” moet kunnen hebben. Een goede commerciële dame of heer weet zich aan te passen aan de klant en daarbij de juiste uitstraling te creëren.
Jaren terug ben ik met mij toenmalige directeur bij het kledingmerk Diesel op bezoek geweest. Geheel in pak met stropdas stonden wij op de stoep. Na afloop van het gesprek stonden wij weer buiten met allebei een Diesel t-shirt in de handen en het verzoek om bij een volgende bezoek deze aan te trekken omdat een pak en das niet paste bij de uitstraling van de onderneming.
I rest my case…..
Jim, ik waardeer Dennis bijzonder omdat hij veelvuldig inhoudelijk zinvolle en constructieve opmerkingen maakt. Dat daar eens een keer een foutje insluipt is dan maar zo.
Ik meen dat de opmerkingen van Dennis over authenticiteit en vervolgens je kledingkeuze wat aanpassen precies is wat ik bedoel met ‘uitstraling’.
Authenticiteit is daarbij de basis en kledingkeuze daarvan een afgeleide.
groet, Rikkert
Leuke discussie…Mijns inziens is uiteindelijk een verzorgde uitstraling vele malen belangrijker dan de kleding die je aan hebt. Kleding is maar kleding toch? Toch toont het dragen van een pak met stropdas respect aan de klant, of met welke persoon je in gesprek bent. Bij een reclamebureau kan ik me voorstellen dat het belangrijk is om creatief over te komen. Dat is in dit geval belangrijker dan het dragen van een stropdas zo lijkt me. Ik erger me overigens behoorlijk aan politici zonder stropdas. Gelukkig zien we dat de laatste tijd niet veel meer. Ik vind het ook iets met normen en waarden te maken hebben. De regeerders van ons land horen naar mijn idee een voorbeeld te zijn. Als politici als voorbeeld geven dat een stropdas niet meer gedragen hoeft te worden, werkt dit door in vele branches. In Duitsland bijvoorbeeld worden nog veel stropdassen gedragen, ik heb het idee dat het bijdraagt aan respect voor elkaar.
Ben het eens met de commerciële directeur. Je werknemers moeten er altijd goed uitzien en netjes. Een stropdas hoort daar dan bij en het straalt zeker professionaliteit uit. Ik vind dat mensen die een zakelijk afspraak niet in pak komen niet echt kunnen omdat het professionaliteit uit straalt en dat je moeite heb gedaan om netjes over te komen. Daarnaast zou je nog altijd in de binnendagen een fris overhemd en een pantalon dragen.
Ik snap wel, Frans, dat jij vindt dat iedereen een stropdas moet dragen. Tenslotte vertegenwoordig jij Van Gils Fashion. Dat moet je er dan wel even bij vertellen. Dat Van Gils er dus gewoon een ordinaire ‘wij van WC-eend’ uitgooit.
Heeft je comment ineens niet zoveel waarde meer.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat jij reageert op een post uit 2007 (!) om zo Van Gils Fashion een fijne link te bezorgen. Alleen noemen wij dat dan SPAM.
groet, Rikkert
A suit makes the man! Always was always will. That’s all I’ve got to say about it.
Jammer dat de meeste comments gedelete worden :S (en dan wordt er iets gezegd over link building) daarbij komt Rikkert, Wat is uw probleem, kunnen we u helpen? As in Who gives a damn. Get a hobby okay! mensen die in een pak willen lopen(hoor ik bij) loop lekker in een pak. mensen die het niet willen doe het lekker niet. Problem solved! OMG we are still here. the universe didnt end, wauw “are we god damn lucky or what?!” :S
HappyEverline, Busnitized, ZeroCool of hoe je ook heet, ik weet niet wie jij bent. Je wekt in ieder geval de indruk een link te hebben met Van Gils Fashion.
Laat ik even starten met de opmerking dat er op dit blog geen comments worden gedelete. Ze worden gemodereerd door mij en in uitzonderlijke gevallen niet toegelaten als de algemeen geldende fatsoensnormen overschreden worden of als het SPAM betreft.
Het kan soms dus even duren voordat je comment online staat omdat ik niet de hele dag online ben.
Je opmerking dat er comments gedelete worden is op z’n minst onhandig te noemen. Maar past blijkbaar wel in de manier hoe Van Gils Fashion zich wenst te presenteren. No Stich No Glory? Ik vind het een steek onder de gordel.
Verder snijdt je comment wat mij betreft weinig hout. Net als van jou mag van mij ook iedereen in pak lopen. Dat was niet de essentie van dit artikel evenmin van mijn opmerking over de onhandige manier van linkbuilden van Van Gils Fashion.
Groet, Rikkert
ow okay dus nu kan het wel :S
Nee, maar wat ik dus gewoon wilde melden is dat, je wel de indruk wekte dat het wel degelijk over link building (de marketing techniek “in dit geval van van gils”) had en aangezien het gerelateerd was op basis van dit “Pak met stropdas” bericht. vond ik het op zijn minst om daar mijn persoonlijke mening ook op te geven. Desalniettemin wil ik u even duidelijk maken dat deze opmerking niet vanuit van gils zelf was maar van mij persoonlijk. Ik weet niet wat uw probleem met van gils is en ik weet ook niet in hoeverre uw marketing skills zijn (al moet ik zeggen dat ik daar wel al mijn mening over heb) maar in ieder geval uzelf uitleven op iemands marketing technieken en er zelf ook niet al te veel van kunnen is niet echt professioneel. al helemaal niet omdat je niet weet hoe de protocollen zijn op gebouwd en op basis daarvan dus te concluderen is dat het een (waarschijnlijk) facet betreft van een groter onderdeel.
Het bekritiseren van andere is heel makkelijk.
Tot je het zelf moet doen, dus vanuit persoonlijk perspectief lijkt het mij verstandiger om die tijd te stoppen in het echte werk in plaats van iemand te bekritiseren die zijn of haar werk is aan het uitvoeren.
No matter whom it is.
En als u zich aangevallen voelt of iets in die richting door middel van dit of een van de vorige berichten, houdt dit toch een beetje in dat u uw emoties en cognitief denken niet helemaal kan onderscheiden en het persoonlijk opvat waarnaar u en ik denk ik wel degelijk kunnen begrijpen dat het iets is wat relatief is maar wat letterlijk moet worden opgevat. Maar speciaal voor u maak ik een uitzondering; “Dit is/was niet persoonlijk bedoelt.” 🙂
Have a great day everyone!
Nou hopen dat niemand het edit he! 🙂
Opeens komt een Blogartikel weer tot een nieuw leven, 7 jaar later. Grappig.
Beste Rikkert & bloglezers,
Onderstaand een officiële reactie namens Van Gils Fashion.
Eerdere reacties op bovenstaande blogpost zijn niet afkomstig van Van Gils, noch van medewerkers van ons bedrijf. Personen die wel meenden te hebben moeten reageren deden dit op persoonlijke titel en spraken niet uit naam of in opdracht van Van Gils Fashion.
Hoe goed bedoeld ook, de opmerkingen van hen – die zich kennelijk vereenzelvigen met ons merk en daardoor onbedoeld de indruk wekken ermee verbonden te zijn – doen meer kwaad dan goed. En dat is jammer. Het is nooit de bedoeling van Van Gils geweest een aandeel te hebben in deze discussie en wij distantiëren ons dan ook van de inhoud die aan ons wordt toegewezen.
Linkbuilding komt niet in het marketingcommunicatiehandboek van ons voor en wordt dan ook niet door Van Gils of door derde partijen namens ons uitgevoerd.
Ja, wij promoten graag ons prachtige merk, maar doen dat altijd stijlvol, goed doordacht en gentleman-like. Daar staan wij voor. Always in style, never too serious.
Met stijlvolle groet,
Van Gils Fashion B.V.
Prima reactie van Van Gils Fashion. Blijkbaar zitten zij niet zelf achter bovenstaande onzin.
Van Gils laat zien gedegen en netjes te reageren op hetgeen er online rondom hun merk speelt. Daarmee tonen zij zich inderdaad een stijlvol merk. Letterlijk!
Daarmee is wat mij betreft de kous af. Oh nee, de stropdas natuurlijk. 😉
groet, Rikkert
Het blijft eend iscussie natuurlijk. Wel of niet een stropdas. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de persoon waarmee je een afspraak hebt. Gaat het om een bouwbedrijf bijvoorbeeld dan is een stropdas minder verstandig denk ik.
Comments on this entry are closed.