Sales DNA

by Rikkert Walbeek on 20 November, 2012

Sales DNA, over de kenmerken van verkopersSalesmensen zijn anders. Anders dan ‘de rest’. Dat probeer ik wel eens uit te leggen aan mensen en meestal lukt dat niet zo goed. Verkopers hebben een sales DNA. Dat is een heel gewoon DNA maar dan met een aantal kenmerken die afwijken.

 

Verkopers zijn alpha mannetjes. Zet ze bij elkaar en er ontstaat een vermakelijk toneel.

Verkopers hebben een bovengemiddelde behoefte aan schouderklopjes en aaien over de bol. Daar staat tegenover dat ze ook vaker een schop onder de kont nodig hebben.

Verkopers hebben vrijheid nodig, of op z’n minst een gevoel van vrijheid. Wat prima is zolang er hele duidelijke grenzen worden aangegeven waar binnen ze vrij kunnen handelen.

Verkopers hebben een bovengemiddelde geldingsdrang. Ten gevolge waarvan ze meestal niet erg goed tegen hun verlies kunnen.

Verkopers zijn in staat snel tot de kern te komen wat ze tot aangename gesprekspartners maakt.

Verkopers zijn doelgericht wat tot aantrekkelijke collega’s maakt. En soms niet.

Verkopers zijn prestatiegericht wat ze tot aantrekkelijke werknemers maakt. En soms niet.

Verkopers durven en doen dingen waar anderen van dromen. Soms zijn ze gewoon brutaal.

Verkopers zijn lui maar werken gemiddeld veel meer dan 40 uur per week.

Verkopers zijn net mensen.

 

Comments on this entry are closed.

Previous post:

Next post: