Naam: Floris Diemel
Functie: Salesmanager (sales- & productverantwoordelijk)
Leeftijd: 35 jaar
Floris op LinkedIN
Floris op Twitter
Favoriete sales boek:Â Start with Why van Simon Sinek. Niet echt een salesboek, maar een boek over de instelling van mensen, personeel, leveranciers en klanten ten opzichte van het doel. De meeste boeken zijn oude wijn in nieuwe zakken: een nieuwe manier om je iets te vertellen dat je eigenlijk al wel weet. Dit boek was voor mij wel een mooie eye-opener, het gaf me een prachtig besef: je werkt naar een ultiem doel toe en als alles daadwerkelijk in dat teken staat, dan komt de rest echt (als) vanzelf.
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
Handig om te weten wat ik doe dan: ik ben verantwoordelijk voor AdPerf in Nederland. AdPerf is een ad-analytics tool, waar de grote(re) bedrijven allemaal wel bezig zijn met site-analytics hebben ze eigenlijk geen idee hoe het met de advertenties gaat. Ja views en clicks, maar er is zo veel meer!
Het leuk daaraan is dat de mediabureaus en grote adverteerders waarmee ik spreek eigenlijk allemaal op zoek zijn naar betrouwbare, relevante en toepasbare data. Bovendien is de tool vaak de basis voor het opzetten van nieuwe campagnes, nieuwe ideeën en biedt het daadwerkelijk nieuwe mogelijkheden.
2. Wat was je eerste sales job?
Ben met twee vrienden een bedrijf begonnen: Tweakers.net. Als algemeen directeur was ik ook verantwoordelijk voor sales.
3. Hoe ben je in sales terechtgekomen?
Van ons drieën was ik degene die het makkelijkst met klanten kon praten. Het bleek mij gelukkig goed te liggen. Het was een mooi startpunt, maar de werkelijke groei is pas in de tien jaar erna gekomen als ik eerlijk ben.
4. Wat is er zo mooi aan sales?
Vooropgesteld dat ik alleen verkoop kan bedrijven als ik volledig achter het product sta, is de sales die ik mag voeren zo leuk omdat het echt nieuwe kansen en mogelijkheden biedt aan de klant. Het leuke en lastige aan wat wij doen is dat het voor nagenoeg alle klanten een compleet nieuw terrein is waar je met name met latente behoeften werkt. Men heeft geen helder, laat staan pasklaar, plan over wat er bereikt moet worden.
5. En wat niet?
In het algemeen: het gedraai van prospects: als je het niet wil wees dan gewoon eerlijk. Dan kunnen we beiden weer dingen gaan doen die er wel toe doen. Ik werk met een product dat een heleboel nieuwe inzichten mogelijk maakt, inzichten waar men vaak niet echt een idee over heeft wat men ermee kan of zou (moeten willen) doen.
6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
Sales is het visitekaartje van het bedrijf bij de klant en van de klant bij het bedrijf. Er is geen andere functie binnen de onderneming waarbij de rol van de medewerker zo dubbel is als die in sales. Dat vraagt om een speciaal soort mens.
7. Wat is jouw belangrijkste zakelijke drijfveer?
Tweeledig: enerzijds is het enorm inspirerend om met en voor klanten nieuwe inzichten te kunnen vergaren, anderzijds is het ontzettend leuk om met mijn collega’s nieuwe oplossingen te verzinnen en te zien dat wat we doen echt helpt. Uiteindelijk is de dankbaarheid van de klant hetgeen me werkelijk drijft.
8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Omzet-technisch is het een deal met een groot sportmerk geweest die ik in 2006 heb gesloten. Maar als ik kijk naar de voldoening is het de deal die we nu hebben met KPN: het implementatieproces is lang en lastig, maar de stappen die we telkens zetten geven enorm voldoening.
9. Wat is je droombaan?
Eentje met: Blije klanten, uitdagend werk, veel voldoening en waarbij ik me geen zorgen hoef te maken over geldzaken, contracten of externe variabelen waar ik geen invloed op heb. Eerlijk is eerlijk: hier heb ik dat bijna allemaal!
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Gevoel, punt, klaar, basta. Gevoel, in mijn geval, is een totaal-pakket: gebaseerd op ervaring, op inzicht, interactie en een stukje ratio.
Comments on this entry are closed.