Naam: Victor Raessen
Functie: Sales Manager bij VBVB ICT
Leeftijd: 33
1. Wat is er leuk aan je huidige job?
De ontwikkelingen op ICT gebied staan gelukkig nooit stil waardoor je altijd weer nieuwe oplossingen tegenkomt. In mijn huidige functie hou ik mij bezig met verschillende zaken, van het ontwikkelen, opzetten, marketen en verkopen van nieuwe diensten tot het uitdenken van een nieuwe ICT omgeving voor een prospect. Ook heb ik regelmatig contact met bestaande relaties die zich waardoor een goede band ontstaat.
Omdat onze klanten zich voornamelijk in de culturele sector bevinden is de sfeer informeel, dit past wel goed bij mij. De focus ligt dan vaak ook meer op de inhoud dan op de vorm.
2. Wat was je eerste sales job?
Mijn huidige functie heeft nog steeds technische aspecten maar ik ben voor het eerst voornamelijk met sales bezig. Mijn vorige functies waren vaak een combinatie van techniek en consultancy.
3.  Hoe ben je in sales terecht gekomen?
Ik heb een aantal jaren een eigen ICT bedrijf gehad. Naast het geven van technisch advies aan relaties was het natuurlijk ook belangrijk om projecten te verkopen. Omdat ik het klantcontact en het commerciële voortraject erg leuk vond ben ik mij daar steeds meer mee bezig gaan houden.
4. Wat is er zo mooi aan sales?
In de meeste gevallen ben je toch een aantal weken of maanden bezig met het opbouwen van een vertrouwensband met een potentiële klant. Op het moment dat een potentiële klant uiteindelijk zijn handtekening zet onder jouw offerte weet je dat je goed bezig bent geweest. Dat is voor mij uiteindelijk wat het verkoopvak zo mooi maakt.
5. En wat niet?
Als de handtekening na al je inspanningen toch onder de offerte van de concurrent wordt gezet is dat natuurlijk een domper. Ik denk echter dat je niet te lang stil moet staan bij tegenslagen, die heb je in een ander vak tenslotte ook te verwerken. Trek je lessen en richt je weer op het positieve..
 6. Wat onderscheidt sales van andere functies?
In sales wordt je heel direct afgerekend op het resultaat van je inspanningen. Als je niet in staat bent om te luisteren, slimme vragen te stellen en goed in te spelen op wensen en behoeftes van een bestaande of potentiële klant dan is de kans groot dat een ander er met de opdracht vandoor gaat. Als je je werk echter wel goed doet, dan word je daar ook direct voor beloond. Dit zorgt ervoor dat je bij elke nieuwe kans weer op scherp staat.
7. Wat is je belangrijkste zakelijke drijfveer?
Een beloning is natuurlijk prettig, maar het moet vooral leuk, interessant en uitdagend zijn om elke dag naar je werk te gaan. De werkomgeving, collega’s en klanten zijn bij mij daarin doorslaggevend.
8. Wat was je mooiste deal ooit en waarom?
Ik heb niet echt een mooiste deal, maar als je het als underdog wint van een veel grotere concurrent in een offertetraject terwijl het er in de beginfase erg lastig voor je uitziet dan geeft dat toch wel een kick.
9. Wat is je droombaan?
Testvlieger voor de nieuwe Joint Strike Fighter lijkt mij wel wat, maar ik denk niet dat ik een hele grote kans maak..
10. Wat speelt in sales een belangrijkere rol? Ratio of gevoel? En waarom.
Beide zijn belangrijk. Ratio heb je nodig voor een goede onderbouwing van je verhaal, gevoel is onmisbaar voor het winnen van vertrouwen, manier van benaderen en het aanvoelen van situaties. Als beide goed in balans zijn denk ik dat je een hogere kans van slagen hebt dan wanneer je een van beide nog niet goed hebt ontwikkeld.
———————————————————————————
Sales in the spotlight is een maandelijks terugkerend item op dit weblog.
Klik hier voor het volledige overzicht.
Comments on this entry are closed.