Danielle de Jonge leverde onlangs haar tweede boek af waarin ze de klantrelatie verder uitdiept: Human 2 Human, de nieuwe klantrelatie. Het gaat niet langer om B2C of B2B maar om H2H. Als ondertitel heeft dit boek, ‘Onderscheidend verkopen met échte aandacht’. De spijker op z’n kop zou ik willen zeggen.
In mijn vorige post gaf ik nog aan dat een persoonlijke relatie met je klant als verkoper waardeloos is indien je in een markt beweegt waar prijs het enige onderscheid is met je concurrentie. Dat blijft ook zo. In een prijsmarkt telt persoonlijkheid van de relatie met klanten niet. Klanten kiezen dan op prijs.
In alle andere gevallen, en dat zijn er heel veel, speelt de relatie tussen verkoper en klant een almaar belangrijker wordende rol. Danielle laat met haar nieuwe boek zien hoe je daar een optimaal resultaat kunt boeken.
Het mooie aan Danielle is dat zij zelf volledig waarmaakt wat ze predikt. Ik ken maar weinig mensen die zo persoonlijk met hun relaties omgaan als zij zelf.
Danielle geeft heel terecht aan dat veel salescycli starten met een zoekopdracht op het internet. Zij leert je hoe je vanaf dat moment in beeld komt bij die nieuwe potentiële klant.
Verder barst het boek van de tips en direct toepasbare voorbeelden van hoe je écht oprechte aandacht aan je klanten kunt geven. Mooi is bijvoorbeeld het hoofdstuk over netvliesmanagement waarin het gaat over zichtbaar blijven. Of het stuk dat handelt over het ritme van acquisitie.
Is het een echt salesboek? Nee, het is een boek dat elke zelfstandig professional en elke ondernemer echt zou moeten lezen. Voor verkopers is het desalniettemin wel een aanrader. Het geeft meer inzicht in hoe belangrijk het leggen van persoonlijkheid in relaties is en hoe echte oprechte aandacht daarbij van cruciaal belang is.
Comments on this entry are closed.